Bijgaand nadere informatie van de organisatie van het evenement "The Life I Live"over 27 en 27 april 2018.
Op 26 en 27 april 2018 wordt het evenement THE LIFE I LIVE georganiseerd in de Haagse Binnenstad. Traffic Support Events regelt het verkeer rondom dit evenement. Wij zouden u willen
vragen onderstaande informatie in acht te nemen wanneer u voor dit evenement aanvragen krijgt.
Speciale breng- en ophaalplaats
Op 26 april (Koningsnacht) is er een aantal breng- en ophaalplaatsen voor taxi’s toegankelijk gemaakt. Zoals elk jaar hangt het succes van u en onze samenwerking af van het volgen van de aanwijzingen in deze informatiebrief en van onze verkeersregelaars ter plaatse. Ons doel is er een gezellig en goed bereikbaar evenement van te maken. De taxistandplaatsen bevinden zich op de volgende locaties:
-
Parkstraat tussen Mauritskade en Oranjestraat (tijdelijke evenementen standplaats)
-
Hoge Wal (reguliere taxistandplaats)
-
Rijnstraat (reguliere taxistandplaats)
-
Centraal station (reguliere taxistandplaats)
Alleen mensen afzetten en oppikken op de speciale taxiplaatsen
Wij verzoeken u geen mensen af te zetten of op te pikken elders dan op de speciale breng- en ophaalplaatsen, dit komt de doorstroming van het verkeer niet ten goede. De politie zal hierop
extra streng toezien. Bezoekers, die na afloop van het evenement op zoek zijn naar een taxi, worden door onze collega’s naar de speciale breng- en ophaalplaats verwezen.
Op 27 april is slechts het Lange Voorhout niet toegankelijk voor verkeer. Alle reguliere taxistandplaatsen met uitzondering van de Hofweg zijn dan bereikbaar.
Tot zover de berichtgeving over THE LIFE I LIVE Festival. Uiteraard nemen wij alle zorgvuldigheid in acht om eventuele overlast tot een minimum te beperken. Wij hopen dat u begrip heeft voor de maatregelen die de realisatie van het Life I live festival met zich meebrengen.
Alvast hartelijk dank en een prettige THE LIFE I LIVE! Uitgebreide informatie over het festival vindt u op www.thelifeilive.nl.
Met vriendelijke groet,
THE LIFE I LIVE
STH heeft alle politieke partijen van de gemeente Den Haag aangeschreven met het verzoek van gedachte te wisselen over het taxibeleid van deze gemeente. In het bijzonder wilde STH het hebben over de straattaxi’s.
De Groep De Mos is de enige politieke partij die heeft gereageerd en deze partij heeft de volgende passage in haar verkiezingsprogramma voor 21 maart 2018 opgenomen.
Taxichauffeur Frans Krul staat als nummer 44 op de verkiezingslijst van deze partij.
“2.15 Taxi's zijn hét visitekaartje van de stad: koester de chauffeurs Den Haag kent momenteel tien Toegelaten Taxi Organisaties (TTO). Een kleine 700 taxichauffeurs hebben zich bij deze TTO's aangesloten en zijn actief op de opstapmarkt in Den Haag. Op dit moment is de kwaliteit van de taxiritten op de opstapmarkt aan het verslechteren. Dit heeft te maken met het beleid van de gemeente en de toename van illegale taxi's, waar niet of onvoldoende tegen opgetreden wordt. Het is slecht voor het (toeristen)imago van Den Haag als illegale taxi's de boel oplichten. Daarom wil Groep de Mos dat er gehandhaafd gaat worden tegen illegale taxi's. Voor TTO-chauffeurs, die geïnvesteerd hebben in hun opleiding en legeskosten betalen, is het zeer frustrerend als illegale taxi's hun klanten wegrijden. Naast het sanctioneren van illegale taxi's moeten aantoonbaar slecht functioneerde TTO's worden aangepakt, bijvoorbeeld door dossiervorming. Groep de Mos wil een afdeling taxizaken op het stadhuis, die zich gaat bezighouden met handhaving en de verwerking van klachten. Verdere maatregelen die Groep de Mos wil nemen ten aanzien van het Haagse taxibeleid: taxi's mogen over tramspoor rijden, het creëren van extra taxistandplaatsen in de avond en nacht, het exclusief maken van de pollerpas voor TTO-chauffeurs, het opheffen van het stopverbod voor taxi's bij station Hollands Spoor onder voorwaarde dat taxi's het doorgaande verkeer niet hinderen en het creëren van tijdelijke taxistandplaatsen voor de opstapmarkt tijdens evenementen, zodat bezoekers op een veilige en vlotte wijze vervoerd kunnen worden”.
Evenals vorig jaar wordt in verband met het Vuurwerk op de Hofvijver op 31 december 2017 de taxistandplaats Spui/Binnenhof/Buitenhof tijdelijk verplaatst naar het Plein.
De taxistandplaats Spui/Binnenhof/Buitenhof zal dus op 31 december 2017 tot en met 1 januari 03:00 uur tijdelijk komen te vervallen.
Vanwege de tram dienstwijziging rijden de trams op het Gevers Deynootplein langer door, deze wijziging heeft als gevolg dat de taxi's pas later op de trambaan kunnen opstellen.
De laatste tram komt om 01:00 uur langs de opstelplaats voor de taxi op de trambaan.
De taxi’s mogen daarom pas om 01:05 uur (!) na de laatste tram plaats nemen op de trambaan.
Het STH Service Team zal de komende tijd aanwezig zijn om er op te letten dat de taxi’s niet eerder op de trambaan komen.
2 januari 2017
Voortaan mogen op de Bezuidenhoutseweg na 1.30 uur tot 05.00 uur taxi’s staan.
Den Haag 18-08-2016
I.v.m. met het vuurwerkfestival komend weekend worden, n.a v. de ervaringen van afgelopen weekend, de pollers van de taxi standplaats aan de Gevers Deynootweg gedurende de volgende tijden buiten werking gezet.
Vrijdag 19 augustus '16 van 21:00 uur tot 04:00 uur
Zaterdag 20 augustus '16 van 21:00 uur tot 04:00 uur.
Den Haag, 30 juni 2016
Beste Haagse TTO chauffeurs,
U bent in het bezit van een HTx certificaat. Bij het behalen van dit certificaat bent u eveneens akkoord gegaan met het HTx reglement. U heeft met uw certificaat aansluiting gezocht bij één van de negen TTO’s in Den Haag. Uw TTO heeft vervolgens een groen-gele pas bij de gemeente Den Haag aangevraagd. Het bezit van een groen-gele pas geeft u het recht om als taxi chauffeur te rijden op de opstapmarkt in de gemeente Den Haag. Chauffeurs die niet in het bezit zijn van een dergelijk pas mogen dat niet.
Het bestuur Stichting Taxibelangen Den Haag (STH) vertegenwoordigt de TTO’s in het overleg met de gemeente. Daarnaast richt zij serviceteams in die controleren of de TTO chauffeurs zich houden aan de afgesproken regels. Immers, alle TTO chauffeurs hebben het waarden- en normen protocol ondertekend en dienen zich daar aan te houden. Het service team ziet daar op toe. Bij overtredingen wordt dit gemeld aan de betreffende TTO en de TTO legt eventueel een sanctie op. In de praktijk blijkt dit helaas nodig te zijn.
In de eerste periode heeft STH subsidie gekregen van de gemeente Den Haag. Afspraak is destijds gemaakt dat STH zich financieel zelf moet bedruipen. Vorig jaar (2015) heeft STH met de 9 TTO’s afgesproken dat voor het werk van STH (serviceteam, mystery guest onderzoek, overleg met gemeente, administratiekosten etc.) de chauffeurs een bijdrage van 5 euro per maand per chauffeur betalen. De rekening gaat naar de TTO die betaald en het geld bij zijn eigen chauffeurs ophaalt. Dit laatste is gedaan om de administratieve kosten zo laag mogelijk te houden. Een rekening naar iedere chauffeur (ongeveer 700) afzonderlijk betekent extra kosten, die dan doorberekend moet worden aan de chauffeur. In dat geval moet de 5 euro per maand per chauffeur fors omhoog. Het versturen van 700 brieven plus aanmaningen, bellen etc. betekent dat de eigen bijdrage omhoog gaat naar een bedrag van ongeveer 40 euro per maand per chauffeur.
Alle TTO chauffeurs hebben het HTx reglement ondertekent en daarin staat letterlijk het volgende:
“Het bestuur van STH is gerechtigd om voor het in stand houden van STH en het HTx keurmerk een jaarlijkse vergoeding te vragen. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van de kosten die gemoeid zijn met het in stand houden van STH en het HTx keurmerk. Het bestuur stelt een begroting vast op basis waarvan jaarlijkse vergoeding wordt bepaald. Deze zal worden afgestemd met de Haagse taxi branche via het Haagse Taxi Platform (HTP) en via het periodieke overleg met de Haagse Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s). Het bestuur informeert de chauffeurs die in het bezit zijn van het HTx keurmerk met bijbehorend certificaat over de jaarlijkse vergoeding. Indien de chauffeur deze vergoeding niet wenst te betalen, vervalt de geldigheid van zijn HTx keurmerk met bijbehorend certificaat”.
Het intrekken van het HTx certificaat betekent eveneens dat de groen-gele pas door de gemeente wordt ingetrokken.
Uit praktische overwegingen en om de administratiekosten zo laag mogelijk te houden heeft het bestuur van STH gekozen de rekeningen via de TTO’s te laten lopen. Enkele TTO’s hebben aangegeven dat het wellicht beter is de rekening naar de afzonderlijke TTO’s te sturen. Het bestuur van STH heeft in overleg met de TTO’s aangegeven dat dit mogelijk is maar dat de extra kosten voor rekening van die chauffeurs komen. Concreet betekent dit het volgende: voor TTO’s die er voor kiezen om de rekening van STH te ontvangen en te betalen en bij zijn eigen chauffeurs de bijdrage op te halen blijft de bijdrage van de chauffeurs 5 euro per maand per chauffeur. TTO’s die er voor kiezen dat STH de rekening naar de afzonderlijke chauffeurs gaat sturen zullen geconfronteerd worden met extra kosten. De bijdrage van deze chauffeurs gaat dan omhoog van 5 euro naar ongeveer 40 euro per maand per chauffeur. De hoogte van de extra kosten hangt af van het aantal chauffeurs die de rekening gaan ontvangen.
Het niet betalen van de eigen bijdrage betekent intrekking HTx certificaat en daarmee van de groen-gele pas. Gevolg: chauffeur mag niet rijden op de opstapmarkt in Den Haag.
In de verwachting u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Namens bestuur STH
Ton Hokken
Den Haag, vrijdag 22 april 2016
Sinds afgelopen maandag 18 april staan de Tramhekken op het Spui in bedrijf. Deze installaties zijn onderdeel van het VCP en uitsluitend bestemd voor het openbaar vervoer (tram, bus) en nood-en hulpdiensten. Alle overige voertuigen moeten gebruik maken van de naastgelegen pollerinstallatie. De collega’s die verantwoordelijk zijn voor het goede functioneren van deze apparatuur, hebben vastgesteld dat er voertuigen zijn die toch trachten (door het openduwen van het hek) via het tramhek te rijden. Hierdoor wordt er schade aan de installatie toegebracht.De tramhekken zijn niet voor taxi's bestemd.
Den Haag, maandag 22 februari 2016
De afdeling handhaving heeft opdracht gekregen om onderstaande punten op te pakken.
Daklichten:
Daklichten (ongeacht soort of type) moet zijn verbonden met het taximeter-systeem, ook overdag!
Hier zal dus ook op gecontroleerd worden.
Printerbon:
Bovenaan de bon moet in ieder geval het volgende staan:
• Naam TTO
• Adres gegevens TTO
• Telefoonnummer TTO
Elders op de bon moet in ieder geval het volgende terugkomen:
• Daknummer
• Kenteken van het voertuig
• Tijdstip + Datum
• Bedrag
Paviljoensgracht:
Er komen veel klachten binnen van geluidsoverlast op de Paviljoensgracht.
Laten we met zijn allen proberen om het zo rustig mogelijk te houden.
Geluidsoverlast in het algemeen:
Ook op andere plekken wordt er veel geklaagd over geluidsoverlast. Vaak gaat dit om draaiende motor en
Claxonnerende chauffeurs. Een beschikking wegens het onnodig claxonneren kost € 90.-
Plein:
Sinds kort is er een inrijverbod geplaatst op de hoek Spui/Lange poten
Er wordt hier geen uitzonderingen gemaakt een ieder die hier tegen de richting in zonder RVV ontheffing gaat, zal worden beschikt.
Deze beschikking kost op dit moment € 140,- per overtreding. Rij dus via de korte vijverberg het plein op.
Keren voor de 2e kamer is niet gewenst, ook hierop zal worden gehandhaafd.
De gegevens van u en het voertuig worden genoteerd. Indien we nogmaals dezelfde persoon tegenkomen met dezelfde overtreding is dit een
Overtreding van het niet opvolgen van een aanwijzing van een bevoegd en als zodanig kenbare ambtenaar.
Het boetebedrag die hiervoor is vastgesteld is bedraagt: € 370,-
Let op dat de ingang en uitgang van de parkeergarage ten alle tijden vrij blijft. Ook hierop zal worden gehandhaafd! (€ 140,- per overtreding)
Bezuidenhoutseweg:
Er wordt nog steeds veel geparkeerd ter hoogte van het Centraal Station op de Bezuidenhoutseweg.
Dit is een niet wenselijke situatie. Komende tijd wordt hier strenger op gecontroleerd en gehandhaafd.
Bij elke overtreding zal het handhavingsteam ook een TTO-protocol schrijven. Deze protocol gaat zoals bekend richting de TTO van
betreffende bestuurder. Dit kan dus inhouden dat de chauffeur een schorsing tegemoet kan zien.
Beste..,
Op 15 maart wordt door Zijne Majesteit de Koning de militaire Willemsorde uitgereikt. Dit gebeurd met groot ceremonieel op het Binnenhof en daarvoor moeten er speciale veiligheidsmaatregelen worden getroffen. Voor de taxibranche houd dit in dat er op deze dag tijdelijk geen gebruik kan worden gemaakt van de taxistandplaats aan de Hofweg. De taxistandplaats wordt in de hekken gezet en is niet bereikbaar. Als het evenement is afgelopen en de veiligheidseisen zijn ingetrokken zullen de hekken worden verwijderd en is de locatie weer beschikbaar. De afsluiting is vanaf 06.00 uur tot uiterlijk 16.00 uur. Wellicht kunnen jullie de chauffeurs hierover informeren. Mocht er in de tijden iets veranderen laat ik dit weten.
Met vriendelijke groet,
Ruud Tonkes
Beheer Evenementen
Publiekszaken, Stadsdelen en Wijken
Den Haag, 5 februari 2016
Sth is van het volgende op de hoogte gesteld:
De verkeerssituatie Lange Poten is gewijzigd met de komst van 2 borden, waarbij het aan de ene kant is verboden in te rijden ( zie bijlage) en vanaf de andere kant het nu eenrichtingsverkeer is.
Overtreders zullen worden bekeurd.
Den Haag, maandag 18 januari 2016
---
"Geachte heer Ramdin,
Naar aanleiding van ons telefoon gesprek in verband met de verplaatsing van de taxistandplaats aan de Stationsweg.
In de bijlage is de tijdelijke aangepaste situatie tijdens de bouwactiviteiten.
De tijdelijke situatie is besproken en goedgekeurd door de gemeente Den Haag.
De bouwwerkzaamheden zijn inmiddels gestart en zullen naar verwachting doorlopen tot eind oktober 2016.
Voor eventuele vragen kunt u altijd bij mij terecht.
Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
Herman Nowee"
Den Haag, 13 augustus.
Graag jullie aandacht voor het volgende.
Van 16 september tot 16 oktober 2015 gaat de gemeente de poller op het Plein bij de Tweede Kamer vervangen.
Hier bevindt zich ook een taxi opstelplaats voor de uitgaansavonden in het weekend.
Tijdens de werkzaamheden zal de standplaats bereikbaar blijven. Men dient echter wel rekening met het werk te houden. De bereikbaarheid kan door een versmalling lastiger zijn en het is ook mogelijk dat er rijplaten liggen om de standplaats bereikbaar te houden.
Den Haag, woensdag 5 augustus 2015
Beste allen,
Op de avonden van 14, 15, 21 en 22 augustus a.s. is er weer het “Vuurwerkfestival” in Scheveningen. Op die avonden gaat HTM veel extra voertuigen (tram en bus) inzetten om de grote groep toeschouwers te vervoeren.
Normaal gesproken is locatie Zwarte Pad (bushalte) en de halte Kurhausplein (waar de trams stoppen) rond 0.20 uur vrij waardoor de taxi’s er gebruik van kunnen maken en op de vrije busbaan mogen gaan staan. Echter de avonden van het vuurwerk gaat de inzet van HTM met het extra vervoer nog wat langer door dan 0.20 uur en heeft de HTM deze busbaan en de halte nog langer nodig.
Het verzoek is om deze busbaan en halte op die avonden niet te gebruiken, zodat er geen stremmingen gaan ontstaan.
Namens HTM en de gemeente dank voor uw medewerking
Den Haag, 7 juli 2015.
Bij het Zwarte Pad is voor het zomer seizoen een extra taxistandplaats gecreërd.
Deze taxistandplaats geldt voor de periode van 1 juli tot en met 5 september 2015.
De dagen zijn vrijdag tot en met maandag en de tijd zijn van 01.30 uur tot 05.30. Dit betekent de nanchtenvan donderdag/vrijdag, vrijdag/zaterdag, zaterdag/zondag en zondag/maandag.
Opstellen van de taxi's op de bushalte met de neus naar Carlton Beach, zodat de taxi's zichtbaar zijn vanaf het Zwarte Pad. Bord met het inrijdverbod is aangepast, zodat taxi's wel kunnen inrijden op de aangegeven tijden.
Het is niet toegestaan om op het Zwarte Pad te posten of klanten te scheppen. Hier wordt op gehandhaafd. Afspraken: incidentele trams en/of lijnbussen 's nachts niet hinderen. Let op met de deur aan de passagierskant bij de bushalte; de rand van de bushalte is hoger dan een normale stoeprand.
Den Haag, 18 juni 2015.
Graag uw aandacht voor het volgende .
De Volvo Ocean Race doet deze dagen Schevingen aan. STH heeft met de organisator geregeld dat voor de donderdag, vrijdag en zaterdag voor alle 9 TTO's van Den Haag samen 10 plekken hebben op de Helling weg.
Wel geldt het volgende: als u met de taxi leeg aan komt rijden dan bent u verplicht het dakbord op uw taxi te zetten.
Let op: zonder dakbord komt u het gebied niet binnen!
Het service team STH is op de lokatie aanwezig om u te helpen.
Den Haag, woensdag 27 mei 2015
Aanpassing eerder verzonden bericht nav uw vragen
15 mei jl. hebben de gemeentelijke handhaving en het serviceteam STH samen de surveillance uitgevoerd.
Naar aanleiding hiervan is door beide partijen besloten alle chauffeurs een geheugensteun te geven met betrekking tot de gemaakte afspraken.
Dit omdat de gemeentelijke handhaving op onderstaande punten de focus legt bij surveillance.
Afspraken STH.
1* niet keren voor de poller op het plein ingang 2e kamer.
2* niet laden posten bezuidenhoutseweg voor het centraal station den haag.
3* niet laden achterkant hs waldorpstraat .
4* aan sluitend aan sluiten op alle standplaatsen niet ronselen.
5 * standplaats GeversDeynoot gedeelte van de standplaats naast Pathé gebruiken als buffer (extra uitwijk) standplaats !
6 * besteld werk voor het casino, betekend uit stappen en je klant binnen op halen!
7* Geen rondjes rijden en posten voor het kurhaus en nabij topkapi klanten scheppen die naar de standplaats lopen.
8* Niet in het zicht van de standplaats laden, ronselen.
9* Misschien overbodig maar geen kleine ritten weigeren!
De gemeente handhaving gaat nu extra letten op:
Taxi daklichten deze dienen aan te staan als de ov verlichting ( straat verlichting) aan is en als de taxi beschikbaar is, let op bij overtreding 1e keer staat er een schorsing opgelegd door de gemeente van twee weken op, dus wees gewaarschuwd!
Hinderlijk gedrag van collega’s taxi standplaats is vol, betekend door rijden!
Keren belemmeren van het doorgaand verkeer.
Mochten er onduidelijkheden zijn, vernemen we dit graag.
Den Haag, vrijdag 1 mei 2015
De taxistandplaats bij ’t Paard van Troje op de Prinsengracht is vanaf heden 24 uur per dag als taxistandplaats ingericht.
Den Haag, vrijdag 10 april
“Op 16 en 17 april wordt in het World Forum de Global Conference on Cyber Security 2015 georganiseerd. Deze conferentie vormt het platform waar over de grenzen van organisaties, landen, bedrijven en disciplines heen gediscussieerd wordt over het digitale domein. De verwachting is dat ongeveer 60 landen hieraan zullen deelnemen, waarvan ook ministers van Buitenlandse Zaken. Dit betekent een hoge concentratie van hoogwaardigheidsbekleders en dit geeft een bepaald beveiligingsniveau. Concreet betekent dit dat er veiligheidsmaatregelen genomen worden vanaf woensdag 15 april 6.00 uur t/m vrijdag op zaterdagnacht. Het gebied wordt afgesloten met hekwerk en de Johan de Wittlaan in de nabijheid van het World Forum wordt afgesloten.
Een kaartje van het gebied kunt u naslaan door de volgende link aan te klikken:
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/verkeer-en-vervoer/to/Bereikbaarheid-tijdens-de-Global-Conference-on-CyberSpace-2015-1.htm
Dit betekent dat de taxistandplaats WF niet toegankelijk is. Het voorstel om deze taxistandplaats te verplaatsen naar de Stadshouderslaan, net voor het Stadshoudersplantsoen aan de zijkant van de Martelaren van Gorkumkerk, is met u overeengekomen. Daar bevindt zich al 1 standplaats en dit wordt met enkele plaatsen gedurende de conferentie uitgebreid”.
Den Haag, 2 april 2015.
Graag uw aandacht voor de volgende situaties:
Op woensdag 8 april wordt er op het Binnenhof door de Koning een vaandel uitgereikt aan de politiediensten. Dit gaat met groot ceremonieel gepaard en daarvoor worden er een honderdtal manschappen ingezet om dit te begeleiden. Deze manschappen worden met de bus gebracht en stappen uit bij de Hofplaats ter hoogte van de taxi standplaats. De taxistandplaats kan tijdens het aan- en afrijden van de bussen niet worden gebruikt en de kans is dus aanwezig dat de chauffeurs door de aanwezige politie tijdelijk worden weggestuurd. Er zijn tussen 11.00 en 16.00 uur een aantal momenten (brengen en halen van de manschappen) dat dit kan gebeuren.
Op 16 april aanstaande is er een diner in de Ridderzaal voor genodigden van de GCCS (Global Conference Cyber Space). Hiervoor worden extra veiligheidsmaatregelen genomen en één van deze is het tijdelijk opheffen van de taxi standplaats aan de Hofweg. Om er voor te zorgen dat de taxichauffeurs toch hun klanten kunnen bedienen wordt aan de overzijde van de taxi standplaats voor Dudok de laad- en losplek tijdelijk ingerciht als taxi standplaats.
Naast de GCCS is het 27 april Koningsdag en in de nacht ervoor wordt traditie getrouw het Life I Live festival gevierd. Ook tijdens dit festival is de taxistandplaats Hofweg niet te gebruiken op 25 en 26 april in verband met de opbouw van het evenement. Ook nu weer zal de taxi standplaats wordten verplaatst naar de overzijde.
Hopelijk kunt u leven met deze oplossing en begrip tonen voor het ontstane tijdelijke probleem.
Den Haag, maandag 23 maart 2015
Beste lezer,
Graag brengen wij het volgende nogmaals bij u onder de aandacht:
De cursus Levens Reddend Handelen is een onderdeel voor het verkrijgen en behouden van het HTx keurmerk. Het is van belang dat dit deelcertificaat dus niet is verlopen.
De looptijd hiervan kan per chauffeur verschillen en het is de verantwoordelijkheid van de chauffeur om tijdig een opfriscursus te volgen om zodoende een geldig deelcertificaat te behouden. Wanneer u dus over een verlopen deelcertificaat Levens Reddend Handelen beschikt, dient u zsm een herhaalcursus te volgen bij een Oranje Kruis of Nederlandse Reanimatie Raad gecertificeerde instantie. Het bestuur van STH kan bij het niet voldoen aan deze voorwaarden de chauffeur een waarschuwing geven of het HTx keurmerk opschorten cq intrekken.
Vrijdag 13 maart 2015,
Een kort verzoek van de gemeente / politie om NIET te laden & lossen aan de achterkant van Holland Spoor
Vrijdag 13 maart 2015
Beste mensen,
Vandaag heeft STH overleg gehad met de politie en gemeente Den Haag over de situatie bij HS. De gemaakte afspraak tussen STH en de gemeente over het gebruik van de trambanen na vertrek van de laatste tram is door een communicatiefout verkeerd geïnterpreteerd door de politie. Inmiddels is dat in het overleg met STH door de politie toegegeven. Vanaf nu zal de politie zich houden aan de afspraak dat taxi's na de laatste tram op de trambaan mogen parkeren. Zie bijgaande mail van de politie. Let daarbij wel op dat er geen verkeersovertredingen worden gemaakt bij het wegrijden (tegen het verkeer etc.). De uitgeschreven bekeuringen in verband met het parkeren op de trambaan na vertrek van de laatste tram kunnen niet meer ingetrokken worden, omdat deze al voor afhandeling naar 'Leeuwarden' zijn gestuurd. STH geeft het dringende advies bij het ontvangen van de beschikking (acceptgiro) met betrekking tot de boete een bezwaarschrift tegen deze boete in te dienen.
Dit bezwaarschrift kan als volgt luiden:
"Hierbij maak ik bezwaar tegen de boete van .......(datum) met betrekking tot het parkeren van mijn taxi op de trambaan bij HS in Den Haag na vertrek van de laatste tram. Stichting Taxibelangen Haaglanden en gemeente Den Haag hebben de afspraak gemaakt dat tijdens de herinrichting van HS (waarschijnlijk tot juli 2017) gebruik mag worden gemaakt van de trambaan als de trams niet meer rijden. Taxi's mogen dan op de trambaan worden geparkeerd. Door een communicatiefout tussen gemeente en politie heeft de politie dit fout geïnterpreteerd en heeft de politie ten onrechte bekeuringen uitgeschreven. Bijgaande mail van de politie bevestigt deze afspraak. De boete is derhalve ten onrechte gegeven en ik verzoek u dan ook deze boete in te trekken".
Op deze wijze kunt u uw bezwaarschrift formuleren. Lees de achterkant van de beschikking, waarin een opmerking staat over het betalen van de boete in het geval u een bezwaarschrift indient.
Voor de goede orde herhaal STH dat dit alllen kan gelden voor een boete met betrekking tot het parkeren op de trambaan na vertrek van de laatste tram. Geldt dus niet bij wangedrag - indien daar sprake van zou zijn - door de taxichauffeur.
N.B. Mail van de politie die op 12 maart is verstuurd:
"Beste collegae,
Vandaag om 11:00 uur een onderhoud gehad met de gemeente en taxicentrale op het gemeentehuis.
Voorheen maakte Rob Coobs afpsraken met de gemeente en koppelde dat naar ons terug.
De afspraak was dat de taxichauffeurs de trambaan op de Stationsweg mochten parkeren gedurende de nachtelijke uren op donderdag, vrijdag en zaterdag als er geen tram reden.
Door een communicatiestoring dat de herinrichting klaar was en door optreden in de nacht bij bepaalde overlast werd aangenomen dat de taxi op de daarvoor bestemde plaats moesten parkeren, namelijk aan de linkerzijde van de rijbaan van de Stationsweg richting het Stationsplein. De gemeente is leidend in dit gebeuren.
Na een goed en constructief overleg worden de afspraken:
De taxi’s mogen op donderdag, vrijdag en zaterdag in de nachtelijke uren op de tramrails op de Stationsweg i.d.r.v. het Stationsplein (HS) parkeren.
De geschatte duur van de herinrichting, de bouw van de flat naast het Strijkijzer waar ook de nieuwe taxistandplaatsen komen, is waarschijnlijk tot juli 2017. Dus tot die tijd wordt de afspraak dan ook gehandhaafd.
De afspraak is wel dat het fietspad vanaf het Stationsplein naar de Stationsweg door de taxi’s niet bereden wordt, niet tegen de richting wordt gereden, niet geparkeerd wordt op het trottoir en geen andere verkeersovertredingen worden.
Deze maar ook andere overlastvormen, zoals geluidsoverlast etc wordt door bureau Hoefkade aangepakt. De taxi’s kunnen aansluiten in de rij door te rijden via de Zuylichemstraat en de Oranjelaan.
Het een en ander wordt ook teruggekoppeld naar de taxichauffeurs, zodat zij weten waar zij zich aan moeten houden.
Tegen de eerder uitgeschreven boetes op de trambaan gaan de taxichauffeurs waarschijnlijk in beroep.
Nogmaals ter verduidelijking; het is de taxichauffeurs toegestaan te parkeren op de eerder vermelde lokatie op de donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht als er geen trams rijden. Maar bij overlast kan men blijven optreden.
Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik dat graag. Zaken die terug gekoppeld moeten worden naar de andere instantie hoor ik ook graag.
P.S.Belangrijk bij overlastmeldingen van taxi’s is de taxinummers te noteren, zodat terug gekoppeld kan worden naar de betreffende instantie".
Den Haag, maandag 20 april 2015
Recent heeft STH overleg gehad met de politie en gemeente Den Haag over de situatie bij HS. De gemaakte afspraak tussen STH en de gemeente over het gebruik van de trambanen na vertrek van de laatste tram is door een communicatiefout verkeerd geïnterpreteerd door de politie. Inmiddels is dat in het overleg met STH door de politie toegegeven. Vanaf nu zal de politie zich houden aan de afspraak dat taxi's na de laatste tram op de trambaan mogen parkeren. Zie bijgaande mail van de politie. Let daarbij wel op dat er geen verkeersovertredingen worden gemaakt bij het wegrijden (tegen het verkeer etc.). De uitgeschreven bekeuringen in verband met het parkeren op de trambaan na vertrek van de laatste tram kunnen niet meer ingetrokken worden, omdat deze al voor afhandeling naar 'Leeuwarden' zijn gestuurd. STH geeft het dringende advies bij het ontvangen van de beschikking (acceptgiro) met betrekking tot de boete een bezwaarschrift tegen deze boete in te dienen.
Dit bezwaarschrift kan als volgt luiden:
"Hierbij maak ik bezwaar tegen de boete van .......(datum) met betrekking tot het parkeren van mijn taxi op de trambaan bij HS in Den Haag na vertrek van de laatste tram. Stichting Taxibelangen Haaglanden en gemeente Den Haag hebben de afspraak gemaakt dat tijdens de herinrichting van HS (waarschijnlijk tot juli 2017) gebruik mag worden gemaakt van de trambaan als de trams niet meer rijden. Taxi's mogen dan op de trambaan worden geparkeerd. Door een communicatiefout tussen gemeente en politie heeft de politie dit fout geïnterpreteerd en heeft de politie ten onrechte bekeuringen uitgeschreven. Bijgaande mail van de politie bevestigt deze afspraak. De boete is derhalve ten onrechte gegeven en ik verzoek u dan ook deze boete in te trekken".
Op deze wijze kunt u uw bezwaarschrift formuleren. Lees de achterkant van de beschikking, waarin een opmerking staat over het betalen van de boete in het geval u een bezwaarschrift indient.
Voor de goede orde herhaal STH dat dit alllen kan gelden voor een boete met betrekking tot het parkeren op de trambaan na vertrek van de laatste tram. Geldt dus niet bij wangedrag - indien daar sprake van zou zijn - door de taxichauffeur.
N.B. Mail van de politie die op 12 maart is verstuurd:
"Beste collegae,
Vandaag om 11:00 uur een onderhoud gehad met de gemeente en taxicentrale op het gemeentehuis.
Voorheen maakte Rob Coobs afpsraken met de gemeente en koppelde dat naar ons terug.
De afspraak was dat de taxichauffeurs de trambaan op de Stationsweg mochten parkeren gedurende de nachtelijke uren op donderdag, vrijdag en zaterdag als er geen tram reden.
Door een communicatiestoring dat de herinrichting klaar was en door optreden in de nacht bij bepaalde overlast werd aangenomen dat de taxi op de daarvoor bestemde plaats moesten parkeren, namelijk aan de linkerzijde van de rijbaan van de Stationsweg richting het Stationsplein. De gemeente is leidend in dit gebeuren.
Na een goed en constructief overleg worden de afspraken:
De taxi’s mogen op donderdag, vrijdag en zaterdag in de nachtelijke uren op de tramrails op de Stationsweg i.d.r.v. het Stationsplein (HS) parkeren.
De geschatte duur van de herinrichting, de bouw van de flat naast het Strijkijzer waar ook de nieuwe taxistandplaatsen komen, is waarschijnlijk tot juli 2017. Dus tot die tijd wordt de afspraak dan ook gehandhaafd.
De afspraak is wel dat het fietspad vanaf het Stationsplein naar de Stationsweg door de taxi’s niet bereden wordt, niet tegen de richting wordt gereden, niet geparkeerd wordt op het trottoir en geen andere verkeersovertredingen worden.
Deze maar ook andere overlastvormen, zoals geluidsoverlast etc wordt door bureau Hoefkade aangepakt. De taxi’s kunnen aansluiten in de rij door te rijden via de Zuylichemstraat en de Oranjelaan.
Het een en ander wordt ook teruggekoppeld naar de taxichauffeurs, zodat zij weten waar zij zich aan moeten houden.
Tegen de eerder uitgeschreven boetes op de trambaan gaan de taxichauffeurs waarschijnlijk in beroep.
Nogmaals ter verduidelijking; het is de taxichauffeurs toegestaan te parkeren op de eerder vermelde lokatie op de donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht als er geen trams rijden. Maar bij overlast kan men blijven optreden.
Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik dat graag. Zaken die terug gekoppeld moeten worden naar de andere instantie hoor ik ook graag.
P.S.Belangrijk bij overlastmeldingen van taxi’s is de taxinummers te noteren, zodat terug gekoppeld kan worden naar de betreffende instantie".
Den Haag, 2 maart 2015
De cursus Levens Reddend Handelen is een onderdeel voor het verkrijgen en behouden van het HTx keurmerk. Het is van belang dat dit deelcertificaat dus niet is verlopen.
De looptijd hiervan kan per chauffeur verschillen en het is de verantwoordelijkheid van de chauffeur om tijdig een opfriscursus te volgen om zodoende een geldig deelcertificaat te behouden. Wanneer u dus over een verlopen deelcertificaat Levens Reddend Handelen beschikt, dient u zsm een herhaalcursus te volgen bij een Oranje Kruis of Nederlandse Reanimatie Raad gecertificeerde instantie. Het bestuur van STH kan bij het niet voldoen aan deze voorwaarden de chauffeur een waarschuwing geven of het HTx keurmerk opschorten cq intrekken.
Den Haag, 2 maart 2015.
Beste chauffeurs,
STH heeft met de gemeente Den Haag afspraken gemaakt over de situatie bij HS.
De afspraak houdt in dat de taxi's na de laatste tram (dus na 01.30 uur) op de trambaan mogen parkeren.
De politie houdt zich niet aan de afspraak en stuurt de taxi's weg en / of deelt bekeuringen uit. Deze gang van zaken is niet acceptabel en doorkruist de gemaakte afspraken. STH heeft de gemeente hiervan op de hoogte gesteld en aangegeven dat de bekeuringen geseponeerd moeten worden.
Concreet vragen wij u het volgende te doen:
Bekeuringen op HS vanaf 6 februari 2015 tot heden na 01.30 uur willen wij verzamelen en inbrengen bij de gemeente. Het betreft dan dus parkeren op de trambaan en het lossen van passagiers voor en rond het station vanaf de aangegeven tijd.
WIlt u een kopie van de bekeuring die aan het bovenstaande voldoet inleveren bij Amrit of Erwin? STH zal in gesprek gaan met de gemeente Den Haag over deze kwestie.
Den Haag, vrijdag 16 januari 2015
Gemeente Den Haag vraagt uw aandacht voor het volgende.
Na aanleg van de bestrating medio november 2014, betreffende de op dit moment in gebruik zijnde taxistandplaatsen aan de Statonsweg bij Holland Spoor, is er gebruikersschade ontstaan. Bestrating in parkeervakken is dermate verzakt dat dit tbv oplevering opnieuw bestraat dient te worden.
De gemeente is voornemens deze werkzaamheden medio week 4 aan te vangen ( vanaf 19 januari a.s.).
Ca. 50% van de gehele parkeerstrook aan de Stationsweg zal worden afgezet en herbestraat. De andere helft van de parkeerstrook zal beschikbaar zijn voor gebruik van de taxi's.
Na gereedkomen van het herstelde gedeelte zal deze weer in gebruik worden genomen en beschikbaar zijn voor taxi's. De ander helft wordt dan afgezet en herbestraat.
Verwachte uitvoeringsduur is ca twee weken, afhankelijk van de weersomstandigheden uiteraard.
Den Haag, 7 januari 2015
Uiteraard wensen de bestuursleden en medewerkers van STH u een gezond en voorspoedig 2015!
Graag willen we u aangeven dat de eerste cursus van dit jaar op maandag 12 januari a.s. start.
Dit betreft de cursus Veiligheid, Weerbaarheid, Integriteit & Gastheerschap.
Deze cursus start om 18.00 uur bij KNV op kantoor, Spui 188.
U kunt zich opgeven door op het kopje bestellen te klikken via de website van STH.
http://www.sthtx.nl/index.php/bestellen/
Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
Den Haag, maandag 29 december 2014
De medewerkers van STH zijn deze week afwezig op woensdag 31 december, donderdag 1 januari en vrijdag 2 januari.
Maandag 5 januari zijn we weer bereikbaar in het nieuwe jaar. Mocht u in de tussentijd vragen hebben, stuurt u deze per mail naar info@sthtx.nl.
Graag willen wij iedereen een fijne jaarwisseling wensen en een goed en voorspoedig 2015!
Den Haag, maandag 22 december 2014
Per januari 2015 gelden de volgende prijzen voor de cursus en toetsen van STH:
Cursus: Veiligheid, Weerbaarheid, Integriteit & Gastheerschap EUR 121.00 incl. BTW.
Mondelinge toets: EUR 181.50 incl. BTW
Schriftelijke toets: EUR 181.50 incl BTW
HTx certificaat: EUR 30.25 incl. BTW
Werkboek: EUR 18.15 incl. BTW
Alle bovengenoemde onderdelen van het HTx certificaat zijn te bestellen via de website van STH.
Den Haag 11 december 2014.
STH heeft de gemeente gevraagd of het mogelijk is in het weekeinde tot het einde van het jaar gebruik te maken van de trambaan bij Station Hollands Spoor. Na overleg van de gemeente met HTM, Politie Haaglanden en de taxicontroleurs van Dienst Stadsbeheer is het volgende afgesproken:
- TTO taxi's kunnen als opstapplaats gebruik maken van het spoor dat het dichtst bij het station ligt: dat is de halte van lijn 9 richting Scheveningen.
- Deze mogelijkheid wordt geboden voor de volgende nachten: vrijdag 12/zaterdag 13 december; zaterdag 13/zondag 14 december; vrijdag 19/zaterdag 20 december; zaterdag 20/zondag 21 december; vrijdag 2'/zaterdag 27 december en zaterdag 27/zondag 28 december. Het gaat dus in totaal om 6 nachten.
- Deze mogelijkheid wordt uitdrukkelijk niet geboden voor de nachten van donderdag op vrijdag.
- In de genoemde nachten kunnen de taxi's de halte van lijn 9 naar Scheveningen als opstelplaats gebruiken tussen 1.30 uur en 5.30 uur.
- Het is uitdrukkelijk een gedoogsituatie, die na de 6 genoemde nachten niet wordt voortgezet.
- Als ertoch sprake is van overlast dan wordt terug gekeerd naar de oude situatie.
- Let op: HTM wil dat de taxi's als er toch nog een tram aankomt onverwijls de trambaan vrijmaken, ook voor bijvoorbeeld pekeltrams.
Den Haag, 24 november 2014.
1. Vanaf maandag 1 december zullen de handhavers taxichauffeurs verbaliseren die hun taxi buiten de daartoe gestelde tijden parkeren in een TTO-gebied. De handhaving heeft veel last van taxichauffeurs die regelmatig voor een etablissement parkeren en aangeven dat zij op een bel-klant staan te wachten. In de praktijk blijkt dit namelijk niet zo te zijn. Vaak is het een voorbijganger of iemand die toevallig een etablissement verlaat die bij hun instapt. Vervolgens rijden zij snel weg. Om de goede van de kwaaie te scheiden heeft de gemeente de handhavers instructies gegeven om hier assertief maar tevens zorgvuldig mee om te gaan.
Wat de samenwerking hierin kan helpen is dat de betreffende taxichauffeurs de bel-klant gegevens noteren in hun rittenstaat. De gemeente vindt dit ook niet meer dan logisch gezien het feit dat zij hun kilometers (voor de bijtelling) dienen te verantwoorden. Mocht daarentegen de opdracht ontvangen zijn via de boordcomputer dan hebben zij daar een bon van en via de App het adres in hun bestellijst.
2.Vanaf maandag 1 december tot en met de Kerstdagen is het op Station HS door werkzaamheden verboden te parkeren op de trambaan.
3. Op een vraag van STH met betrekking tot de maximaal toegestane snelheid in het pollergebied gaf de gemeente het volgende antwoord: de maximale snelheid in het pollergebied is stapvoets (15 km) vanwege de voetgangers en fietsers.
Den Haag, 21 november.
Eerder hebben we u bericht over de taxistandplaats bij het World Forum in verband met de NATO Assemblee.
Aangegeven werd de taxistandplaats te verplaatsen naar de Johan de Wittlaan. Door werkzaamheden heeft de politie dit nu verboden.
Dus het dringende advies is nu niet te parkeren onder de luifel bij Johan de Wittlaan, maar aan de overzijde bij het Joegoslavië Tribunaal.
Excuces voor de verwarring.
Den Haag, 20 november 2014.
Er is geconstateerd da veel taxichauffeurs van de TTO's in Den Haag dit jaar nog geen aanvraag hebben ingediend voor het verlengen van hun pollerpas. Wellicht is de reden hiervoor dat chauffeurs denken dat de pollerpas evenals de groen-gele taxipas voor onbepaalde tijd blijft gelden. Dit is echter niet het geval.
De pollerpas voor de toegang tot het Binnenstad gebied moet zoals gebruikelijk jaarlijks worden verlengd.
De TTO's in Den Haag zijn hiervan door de gemeente op de hoogte gesteld.
Graag aandacht hiervoor.
Den Haag, 18 november 2014.
Graag aandacht voor het volgende.
Van 21 t/m 24 november vindt er vanuit de NATO een parlementaire assemble plaats in World Forum.
Hierdoor worden veel VIP ritjes verwacht die voor komen rijden met waarschijnlijk veiligheidseisen.
Afgesproken is dat er geen taxi's op het Churchillplein geparkeerd mogen worden; eveneens niet voor het World Forum en ICTY.
Van vrijdag 21 november tot en met maandag 24 november zijn de aangewezen taxiplekken aan de overzijde van de Johan de Wittlaan.
Voor bewegwijzering van de taxisplekken wordt gezorgd.
Den Haag, maandag 10 november 2014
De nieuwe regeling voor Haagse taxichauffeurs is tot nu toe een succes. Uit een evaluatie van de taxi verordening Den Haag blijkt dat 727 chauffeurs een groen-gele pas hebben gekregen en daarmee voldoen aan de kwaliteitseisen die sinds kort aan de sector zijn gesteld.
Wethouder Tom de Bruijn (Verkeer en Vervoer): ‘De invoering van de nieuwe taxiverordening is vrij geruisloos gegaan en dat is vooral ook een compliment aan de chauffeurs zelf. Zij hebben hard gewerkt om de kwaliteit van het taxivervoer te verbeteren. Voor een stad als Den Haag met zoveel bezoekers uit binnen- en buitenland natuurlijk heel belangrijk.’
De gemeente Den Haag sloot in 2009 het Haags Taxiconvenant af met de Stichting Taxibelang Haaglanden (STH) en de landelijke branche-organisatie. Doel was het verbeteren van de kwaliteit van het Haagse taxivervoer, onder andere door het invoeren van een Haags taxikeurmerk.
Sindsdien hebben negen Taxi-organisaties een vergunning gekregen voor het aanbieden van taxivervoer in Den Haag, 727 chauffeurs hebben zich bij deze organisaties aangesloten. Iedere aangesloten chauffeur krijgt een groen-gele pas, die toegang geeft tot de met pollers afgesloten standplaatsen.
Voor de invoering van de taxiverordening had van de ongeveer 700 Haagse taxichauffeurs slechts vijf procent het toen geldende taxikeurmerk.
Den Haag, 7 november 2014
STH heeft van de gemeente het volgende bericht ontvangen:
Lengte standplaats
Het klopt dat de lengte niet toereikend is voor 16 voertuigen (= 88 m'). Dit heeft een uitvoerings technische reden. De masten voor de bovenleiding van de tram moeten verplaatst worden. Dat is nachtwerk wat in de komende periode van ca. 4 weken gaat gebeuren. Tot die tijd kan de bestrating achter de trottoirband niet geplaatst worden. Als er geen opsluiting is verschuiven trottoirbanden en alle stenen door het gebruik van de weg van hun plaats. Effect is dat de rijweg in een mum van tijd niet meer te gebruiken is. Omdat te voorkomen zijn er pallets met stenen geplaatst. Als de masten zijn geplaatst, wordt dit afgemaakt en is de lengte weer beschikbaar.
Hoek standplaats
Het verzoek om de haakse trottoirband aan de zijde van het station te veranderen in een schuine hoek kan gehonoreerd worden. De aannemer krijgt hiervoor de opdracht van de gemeente.
Den Haag, dinsdag 4 november 2014
Bestuur STH heeft naar aanleiding van de onaanvaardbare situatie op de taxistandplaats bij station Holland Spoor contact opgenomen met de gemeente Den Haag. Bijgaand de reactie van de gemeente.
“De gemeente heeft contact opgenomen met de projectleider van de werkzaamheden bij station HS.
Er is inderdaad afgesproken dat de projectleider STH zou informeren over de werkzaamheden en verplaatsingen van de standplaatsen.
Per abuis is dit deze keer niet gebeurd waarvoor onze excuses. Als er in de komende tijd nog zaken zijn die spelen dan zal de projectleider dit aan STH doorgeven.
Verder is de gemeente nagegaan tot wanneer de stapels stenen er staan. De projectleider informeert nog bij de aannemer wanneer ze weggehaald worden. Zodra de gemeente dit weet wordt STH hierover geïnformeerd.
De opmerking over de stoeprand wordt eveneens door het projectteam en de aannemer bekeken of het kan worden aangepast.
De gemeente zal STH op de hoogte houden”.
Den Haag, 1 november 2014
STH merkt dat sommige chauffeurs het Serviceteam STH en de BOA's van de gemeente nog wel eens door elkaar halen. Daarom het volgende even op een rij:
1. De handhavers vanuit de gemeente zijn BOA's. Zij controleren op naleving van de Haagse taxiverordening en kunnen ook kijken naar andere taxiregels. Of andere gemeentelijke regels: zoals parkeren. Als een BOA een overtreding ziet kan deze een boete uitschrijven.
2. Leden van het serviceteam STH zijn Haagse taxichauffeurs die HTx hebben en getraind zijn/worden door STH. Zij zijn er enerzijds om chauffeurs op straat te informeren over bepaalde afspraken, maar kunnen ookk controleren of de HTx waarden en normen worden nageleefd. Leden van het serviceteam STH kunnen geen boetes uitschrijven. Als zij overtredingen of bijzonderheden zien, rapporteren zij dat aan het bestuur van STH. De leden van het Serviceteam hebben een geel hesje aan en hebben op hun voertuig een magneetplaat zitten. Zie bijgaande foto. Ook kunnen ze zich met een STH pasje legitimeren. Meer informatie over het Serviceteam ? Ga naar de 'veelgestelde vragen'en klik op STH en HTx.
Den Haag, 31 oktober 2014
De volgende fase is aangebroken met betrekking tot de herinrichting van het brede deel van de Stationsweg bij Holland Spoor.
Dit heeft als gevolg dat er taxi's midden op de rijbaan blijven wachten tot er een plek vrij komt op de taxistandplaats.
Hierdoor wordt het overige verkeer gedwongen over de fietsstrook te rijden of in sommige gevallen zelfs over het trottoir en ontstaan er gevaarlijke situaties.
Met klem willen wij u vragen niet midden op de weg te gaan staan om zodoende het andere verkeer te hinderen, dit om ongelukken en ergernissen te voorkomen.
Den Haag, 23 oktober 2014
STH kreeg recent vragen van chauffeurs of de BOA's alleen op naleving van de Haagse taxiverordening controleren of niet.
Vandaag navraag hierover gedaan bij de gemeente.
De bevoegdheid van de BOA's is breed. Vroeger was dat anders en waren BOA's inderdaad heel specifiek voor een bepaald onderwerp actief.
Nu is dat niet meer zo. De BOA's die controleren op naleving van de Haagse taxiverordening zijn OOK bevoegd om te controleren op de landelijke taxiregels.
Ze kunnen dus vragen om een vergunningsbewijs of chauffeurskaart bijvoorbeeld.
Den Haag, 17 oktober 2014
De gemeente heeft de uitrij-pollers op standplaats Scheveningen en Buitenhof zo aangepast, dat het niet langer nodig is deze met de pas te bedienen.
Op CS was dit al langer zo. De afgelopen periode had STH (op verzoek van de branche) de gemeente gevraagd de pollers op de twee andere standplaatsen ook aan te passen.
Vandaag kregen we bericht van de gemeente dat het is geregeld.
Den Haag, 9 oktober 2014
De nieuwe versies van de HTx reglementen zijn nu beschikbaar via de site van STH.
Ga naar www.sthtx.nl en klik dan door naar STH/reglementen.
Het bestuur van STH heeft alle reglementen nog eens goed doorgenomen en geactualiseerd. Ook zijn nieuwe reglementen opgesteld voor de inzet van het Serviceteam HTx en Mystery guestritten.
Den Haag, 15 september 2014
Op verzoek van de gemeente vragen we jullie aandacht voor onderstaand bericht:
Ivm met werkzaamheden aan de Koninginnegracht kan tramlijn 9 vanaf 1 september jl. tot half december niet rijden op het traject Scheveningen Noorderstrand – Centraal Station. Dit deel is voor die periode vervangen door een buslijn 69.
Deze buslijn geeft aansluiting op het Centraal Station op tramlijn 9. Om de afgesproken laatste ritten te garanderen moet deze buslijn om 0.26 uur nog vertrekken van Scheveningen en komt dan op de halte Kurhaus in conflict met taxi-voertuigen die denken dat er geen busritten meer zijn. De bus kan op dat moment vrijwel onmogelijk de halte aan doen. Het verzoek is deze halte en de busbaan gedurende deze periode tot 0.45 uur niet als opstelplaats te gebruiken.
Den Haag, 12 september 2014
Vanuit de gemeente ontvingen we de volgende informatie, waar we u graag over informeren.
Gebruik taxistandplaatsen alleen voor werk gerelateerde zaken.
De gemeente ziet dat taxichauffeurs nog wel eens hun taxi parkeren op een standplaats alsof het een gewone parkeerplaats is.
Dat is echter niet het geval: de standplaats is voor het aanbieden van werk.
De controleurs van de gemeente controleerden hier al op, maar gaan hier nu strenger op toe zien.
Er is wel een bepaalde marge, zodat een chauffeur bijv. even naar toilet kan, klant kan ophalen, of kop koffie halen.
Maar is een chauffeur lange tijd weg van zijn taxi, dan moet deze er ernstig rekening mee houden dat hij een bon krijgt.
Den Haag, 11 september 2014
Sinds deze week is, ivm de werkzaamheden bij HS, de standplaats naar de andere kant van de Stationsweg verplaatst.
Dat leverde gekke situaties op omdat de taxi's met de kofferbak in de richting van station HS moesten gaan staan ivm de rijrichting op de Stationsweg. De standplaats was anders niet goed aan te rijden.
Naar aanleiding van diverse klachten heeft STH contact opgenomen met de gemeente en de situatie wordt aangepast.
Dat zal vandaag of morgen al zijn. De rijrichting wordt veranderd en de taxi's kunnen dan gewoon weer met de neuzen richting station HS op de standplaats staan. Aansluiten op de standplaats kan dan ook weer gemakkelijker.
Verwachting is (maar dat is nog niet zeker) dat na ongeveer 6 weken de standplaats weer naar de andere kant van de Stationsweg terug gaat.
Den Haag, 03 september 2014
De eerstvolgende cursus VWIG is op maandag 15 september om 18.00 uur , locatie kantoor KNV te Den Haag.
Hiervoor zijn nog plaatsen beschikbaar, u kunt zich via de site van STH opgeven!
Den Haag, 2 september 2014
Recent heeft STH, naar aanleiding van klachten, gesproken met de gemeente en een vereniging van ondernemers rondom HS.
De ondernemers rondom de Stationsweg hebben klachten over het gedrag van taxichauffeurs op en rond de standplaats. Het gaat hierbij om vervuiling (wild plassen) op en rond de standplaats en geluidsoverlast door toeteren, hard praten e.d.
Vanuit STH is aangegeven dat de branche ook niet blij is met de tijdelijke standplaats en de beperkingen die dat met zich meebrengt voor de taxiondernemers.
Toch vragen we graag uw medewerking om verdere klachten en overlast op en rond de standplaats HS tegen te gaan.
Hou er rekening mee dat vlakbij de standplaats ook andere mensen wonen en werken !
Den Haag, 20 augustus 2014
Vrijdag 15 augustus zijn er 2 vuurwerkshows afgelast vanwege het weer.
Deze shows worden vrijdag 22 en zaterdag 23 augustus alsnog getoond.
Dit betekent dat vrijdag en zaterdag a.s. het programma zal uitlopen met ongeveer een half uur, waardoor de afvoer van bezoekers vanaf de gecombineerde tram/bushalte Kurhaus ook tot later zal duren. Om die reden is de halte Kurhaus pas na 01.00 uur 's nachts op beide dagen beschikbaar voor taxi's.
Den Haag, 18 augustus 2014
Graag vragen wij uw aandacht voor het volgende:
Vanuit het stadsdeelkantoor Segbroek hebben wij vernomen dat het de bewoners veel overlast bezorgd, wanneer taxichauffeurs bij de Houtrustweg de motor stationair laten draaien en met elkaar staan te praten op straat.
STH heeft aangegeven dat het stationair laten draaien van de motor in de winter, gezien de weersomstandigheden, zal blijven plaatsvinden en dat dit niet te verbieden is. Dit wordt teruggekoppeld aan de bewoners.
Het serviceteam van STH zal de Houtrustweg opnemen in haar ronde waarin diverse taxistandplaatsen worden aangedaan om chauffeurs waar nodig te wijzen op de overlast die wordt ervaren.
Den Haag, 18 augustus 2014
Vorige week donderdag en vrijdag zijn de verkeersborden geplaatst op het Churchillplein. Het is belangrijk dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt, daar er nu ook gehandhaafd zal worden door de politie.
Den Haag, 12 augustus 2014
Op de avonden van 15, 16, 22 en 23 augustus a.s. is er weer het “Vuurwerkfestival” in Scheveningen. Op die avonden gaat HTM veel extra voertuigen (tram en bus) inzetten om de grote groep toeschouwers te vervoeren.
Normaal gesproken is de halte Kurhausplein (waar de trams stoppen) rond 0.20 uur vrij waardoor de taxi’s er gebruik van kunnen maken en op de vrije busbaan mogen gaan staan. Echter de avonden van het vuurwerk gaat de inzet van HTM met het extra vervoer nog wat langer door dan 0.20 uur en heeft de HTM deze busbaan en de halte nog langer nodig.
Het verzoek van de gemeente Den Haag is om deze busbaan en halte op die avonden niet te gebruiken, zodat er geen stremmingen gaan ontstaan.
Dank!
Den Haag, 12 augustus 2014
Vanaf 1 september a.s. zal Stichting Taxibelang Haaglanden EUR 25.00 excl. BTW ( EUR 30,25 incl. BTW) in rekening gaan brengen voor het verkrijgen van het HTx certificaat.
Deze kosten kunt u ter plekke betalen bij het afhalen van uw certificaat met pin of contant.
Om uw HTx certificaat aan te vragen dient u uw vier deelcertificaten ( mondeling, schriftelijk, levensreddend handelen en VWIG) en een kopie van uw geldige legitimatie te sturen per mail naar info@sthtx.nl .
Wij nemen dan contact met u op om een afspraak te maken om het HTx certificaat op te komen halen.
Den Haag, 01 augustus 2014
Betreft: Cursus VWIG
Beste lezer,
In Rotterdam wordt 5 augustus een cursus VWIG gehouden, aanvang 13.15 uur. Hier zijn nog beschikbare plaatsen voor.
Geinteresseerden kunnen een mail sturen naar info@sthtx.nl
Tevens wordt in Den Haag op 18 augustus een cursus VWIG gehouden, aanvang 18.00 uur. Ook hiervoor zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Hiervoor kunt u via de site van STH een bestelling doen.
Vandaag (30 juli 2014) verscheen het persbericht dat Uber een pilot voor de dienst UberPop gaat starten in Amsterdam. Via de taxi app van UberPop is het mogelijk om direct een auto te bestellen van particulieren op de locatie van de smartphone. De pilot is in Amsterdam en de ritten zouden 50 procent goedkoper zijn dan een taxirit.
Dit komt volgens brancheorganisatie KNV Taxi erg overeen met het inzetten van snorders en lijkt bovendien verder te gaan dan de uitzondering in de Wet personenvervoer voor carpoolen.
Er is dan ook meteen contact opgenomen met het Ministerie van I&M en ILT om het uit te zoeken en zo snel mogelijk maatregelen te treffen. In Brussel en Berlijn is de dienst UberPop al illegaal verklaard door de autoriteiten daar
Bijgevoegd het persbericht van KNV taxi en ook een link naar de NRC site waar de uitspraak van ILT staat, dat UberPop illegaal vervoer is.
http://www.nrcq.nl/2014/07/30/inspectie-uberpop-is-illegaal
We houden u op de hoogte van eventuele verdere ontwikkelingen.
Den Haag, 30 juli 2014
STH krijgt nog wel eens vragen over de aanvraag en afgifte van de Groengele pas.
Sommige chauffeurs denken dat STH daar bij betrokken is.
Dat is niet het geval. STH verstrekt het HTx certificaat als een chauffeur beide toetsen en de cursus LRH en VWIG heeft gedaan.
Dat HTx certificaat heeft een chauffeur nodig om daarna via zijn TTO een Groengele pas aan te vragen.
De Groengele pas verstrekt de gemeente aan de TTO. De TTO geeft de pas dan weer aan de chauffeur.
Het kan 2-3 weken duren voordat de gemeente de pas gereed heeft.
Heeft u vragen over uw Groengele pas ? Neem dan contact op met uw TTO of anders de gemeente Den Haag.
Den Haag, 23 juli 2014
Binnen STH is kortgeleden een Taxi Serviceteam HTx ingericht. Het team bestaat uit ongeveer 25 chauffeurs/ondernemers, die in het bezit zijn van HTx en bij een TTO zijn aangesloten.
Vanuit alle TTO's zijn vertegenwoordigers aanwezig in het team. Enkele weken geleden is het team een dag lang getraind door Giel de Kimpe (die ook de cursus VWIG geeft) in hun rol.
Het Serviceteam heeft de volgende taken:
- Informeren van chauffeurs
- Informeren van reizigers
- Toezien op naleving van het Normen- en waardenprotocol HTx
Maar het team kan ook ingezet worden bij bepaalde evenementen of als zich een calamiteit voordoet waarbij een taxichauffeur is betrokken.
Bijgevoegd de flyer waarin meer informatie is terug te vinden en die ook door het team uitgedeeld zal worden.
U kunt het Taxi Serviceteam HTx maar zo eens tegen komen op straat/op de standplaatsen !
Den Haag, 16 juli 2014
We hebben vanuit de VVE Gevers Deynootplein/weg een bericht terug gehad, dat zij al effect zien van de afspraken, die we u eerder via een nieuwsbericht nav klachten stuurden.
Ze zien dat de nieuwe taxiregels nog een heel traject betekenen en tonen daar begrip voor, maar zijn vooral blij dat het er minder hectisch aan toe gaat op de standplaats, de oversteekplaatsen vrij worden gehouden voor voetgangers en minder overlast is van lawaai en getoeter !!
Dank voor jullie medewerking, laten we het zo houden !
Den Haag, 14 juli 2014
Bij World Forum Congres Centrum (WFCC) is het plein helemaal aangepakt. Dat heeft ook gevolgen gehad voor de taxistandplaats. Recent is overleg geweest met allerlei betrokken partijen omdat het na de verbouwingen niet goed liep.
Voor de taxi's geldt het volgende:
Tussen de vijverdelen zijn 8 opstelplaatsen voor taxi's. Daarnaast zijn er nog 3 opstelplaatsen direct voor het WFCC (laatste 3 plaatsen nabij de Johan de Wittlaan) (zie ook kaartje). De rest van de strook voor het WFCC is Kiss and ride. Verzoek aan de taxi's om de deuren niet open te laten staan zodat de weg niet versperd wordt. Ga ook niet elders op het Churchillplein staan dan op één van de 11 plekken. Peuken en afval niet op straat achter laten. Er worden nog extra afvalbakken geplaatst. Daarnaast wordt ook nog bebording geplaatst.
Houd er rekening mee dat als de nieuwe bebording er staat, de politie ook actief zal controleren op en rond het Churchillplein !!
Den Haag, 10 juli 2014
We stuurden u eerder informatie over de Groengele pas vanaf 1 juli jl. De gemeente zit daar strak in: u moet in het bezit zijn van een Groengele pas om taxivervoer aan te kunnen bieden in Den Haag (muv de wijk Leidschenveen-Ypenburg).
Maar hoe gaat dat als u bijvoorbeeld van TTO wilt veranderen ?
Voor een overstap van TTO A naar TTO B:
- vult TTO A het meldingsformulier Groengele pas in (en voegt de nodige gegevens bij) (zie bijlage)
- vult TTO B het aanvraagformulier Groengele pas in (en voegt de nodige gegevens bij) (zie bijlage)
Het is altijd de TTO die verantwoordelijk is voor de indiening van het formulier.
Voor de verwerkingstijd van de Groengele pas is het zaak het aanvraagformulier enkele (3-4) weken vóór de overstap al in te dienen !
Zodat u niet zonder een geldige Groengele pas komt te zitten.
Indien u van mening bent dat het niet aan u ligt dat u niet op tijd over een Groengele pas beschikt, of omdat er een uitzonderlijke situatie is (denk aan: pas gestolen), neem dan contact op met uw TTO. Zij zullen dan in contact moeten treden met de gemeente om te bespreken of er in uw bijzondere situatie iets te doen is.
Den Haag, 9 juli 2014
Het kantoor van STH is vanaf 14 juli a.s. t/m 25 juli a.s. gesloten ivm de zomervakantie.
Er zijn in deze twee weken geen toetsen of cursus VWIG. Ook worden er geen HTx certificaten verstrekt en zijn er geen inloopspreekuren.
Wel wordt de mail gewoon gelezen en bijgehouden, dus u kunt wel een bericht sturen naar: info@sthtx.nl.
Op de volgende data zijn weer inloopspreekuren, waar u zonder afspraak terecht kunt met vragen over STH of HTx (locatie: KNV 2e etage, Spui 188, Den Haag):
woensdag 30 juli van 14.00 tot 16.00 uur
woensdag 6 augustus van 9.00 tot 11.00 uur
woensdag 13 augustus van 14.00 tot 16.00 uur
woensdag 20 augustus van 14.00 tot 16.00 uur
woensdag 27 augustus van 14.00 tot 16.00 uur
Maar u kunt ook altijd een mail sturen naar: info@sthtx.nl. We reageren dan zsm per mail, nemen telefonisch contact met u op of maken een afspraak.
Den Haag, 8 juli 2014
Tijdens het TTO overleg van vorige week, waar de meeste TTO besturen bij waren, is gesproken over klachten van omwoners van de Gevers Deynootweg. Om de overlast tegen te gaan spraken de TTO besturen het volgende af:
-
De standplaats tussen de pollers is de formele standplaats, de laad- en losstrook aan de achterzijde van de standplaats (die in de avond en nacht als taxistandplaats gebruikt mag worden) is een buffer/aanvulstrook voor de formele standplaats.
-
Na de laatste tram kunnen de taxi’s op de trambaan gaan staan. Respecteer daarbij uw collega’s: dring niet voor !
-
Laad geen opstapklanten naast de standplaats (of naast de trambaan als de taxi's standplaats op de trambaan mogen innemen).
-
Ga niet toeteren !
-
Sluit aan in de rij en laat geen gaten vallen in de rij (zowel op de formele standplaats en buffer maar zeker ook als trambaan als tijdelijke standplaats gebruikt mag worden).
-
Geen opstapklanten laden in het straatje bij Topkapi/Palacestraat.
-
De twee plekken bij het Casino voor zijn bestemd voor het laden en lossen van BELklanten (maximaal 5 minuten staan). Bij het ophalen van een klant, stapt de chauffeur uit de taxi en meldt zich in het Casino.
Ook is gesproken over het gebruik van de tijdelijke standplaats op het Plein. Dat leidt nog wel eens tot opstoppingen met taxi's die van verschillende kanten die tijdelijke standplaats op willen rijden. Ook hier maakten de TTO besturen de volgende afspraak:
-
Om de doorgang voor bijvoorbeeld hulpdiensten niet te belemmeren: deze standplaats alleen oprijden vanaf de kant van de Korte Vijverberg/Lange Houtstraat. Dus NIET vanaf Lange Poten en dan gaan keren voor de pollers.
Graag vragen we ook de medewerking van de chauffeurs, om de gemaakte afspraken te respecteren.
Den Haag, 3 juli 2014
Van de gemeente Den Haag ontving STH onderstaande informatie:
• Vanaf 1 juli jl. moet elke chauffeur, om taxivervoer aan te mogen bieden in Den Haag (muv wijk Leidschenveen-Ypenburg), beschikken over een Groengele pas. Als een chauffeur HTx heeft is dat mooi, maar de regel dat je met een HTx certificaat (maar zonder Groengele pas) al mag rijden, geldt NIET meer.
• De Groengele pas moet je bij je hebben. Dat is verantwoordelijkheid chauffeur en is je legitimatie in feite om aan te kunnen tonen dat je taxivervoer mag aanbieden. Niet in bezit zijn van Groengele pas of niet bij je hebben, is voor de gemeente hetzelfde. Men wil geen discussies op straat met een chauffeur die geen pas heeft en boete krijgt en een ander die geen pas bij zich heeft en alleen maar naar huis wordt gestuurd. Geen pas = overtreding.
• De levertijd van een Groengele pas is twee weken. Dat is vanaf het moment dat de gemeente de pasfoto met naam, voorletters, geboortedatum van de chauffeur en naam van de TTO heeft ontvangen totdat de pas van de drukkerij bij de gemeente wordt afgeleverd. De gemeente levert de pas vervolgens aan de TTO op het moment dat alle bescheiden van de chauffeur (waaronder HTx certificaat en overeenkomsten tussen chauffeur-TTO en vervoerder-TTO) bij de gemeente zijn ingediend.
Den Haag, 30 juni 2014
Op 8 juli a.s. zijn er voor het doen van de schriftelijke toets HTx en de cursus VWIG nog plaatsen beschikbaar.
Ook voor het afleggen van de mondelinge toets HTx zijn op 9 juli a.s. nog plaatsen vrij.
Ga naar de site van STH: www.sthtx.nl en dan naar 'bestellen'.
Of stuur een mail naar: info@sthtx.nl.
LET OP !!
VAN 14 JULI TOT EN MET 25 JULI 2014 IS STH GESLOTEN !
U KUNT WEL MAILEN, MAILS WORDEN GELEZEN. MAAR HET KANTOOR IS DICHT EN ER ZIJN DIE TWEE WEKEN OOK GEEN CURSUS VWIG, TOETSEN, HTx UITREIKINGEN OF INLOOPSPREEKUREN !
Den Haag, 27 juni 2014
De bereikbaarheid van de Haagse binnenstad in het algemeen en de standplaats aan de Hofweg in het bijzonder is in het geding vanwege (de opbouw van) Veteranendag.
Zie voor meer informatie: http://www.veteranendag.nl/veteranendag-2014/.
De pollerinstallatie zal daarom omlaag staan.
Den Haag, 24 juni 2014
Deze week worden Groengele passen uitgereikt.
De gemeente verstrekt ze aan de TTO. De TTO deelt de pas vervolgens uit aan de chauffeur, waarvoor de pas was aangevraagd.
Houd er rekening mee dat vanaf 1 juli a.s. de 'gewone' pollerpas alleen nog werkt voor de pollers in het VCP gebied. Dat heeft STH zo doorgekregen van de gemeente.
Met de Groengele pas komt u op de standplaatsen, die voorzien zijn van pollers (Buitenhof, CS en Scheveningen).
Heeft u vragen over de Groengele pas: neem dan contact op met uw TTO.
Den Haag, 22 juni 2014
Moet u nog de Mondelinge of Schriftelijke toets HTx doen of de cursus VWIG ?
Ga naar 'bestellen' op de site van STH (www.sthtx.nl) en plaats een bestelling.
Er zijn nog diverse plekken beschikbaar voor beide toetsen en de cursus begin juli.
STH zal ook de rest van het jaar de cursus en toetsen blijven aanbieden.
Wel gaan vanaf 1 juli a.s. de kosten voor beide toetsen omhoog, zoals we u in een eerder nieuwsbericht al lieten weten.
Den Haag, 20 juni 2014
STH heeft vandaag van de gemeente Den Haag doorgekregen dat ook BTS en TCD inmiddels in het bezit zijn van een TTO vergunning.
Daarmee zijn alle 9 TTO aanvragen ook omgezet in een daadwerkelijke TTO vergunning.
Voor zover bekend zijn er op dit moment geen TTO aanvragen meer die nog in behandeling zijn bij de gemeente.
Den Haag, 13 juni 2014
In mei 2014 is de gemeente gestart met nieuwe werkzaamheden in de omgeving Hollands Spoor.
In het stationsgebied verblijven dagelijks bijna 50.000 reizigers. Deze stroom reizigers neemt toe. Om deze reizigers te kunnen verwerken, krijgt het gebied een nieuwe inrichting.
Dit heeft gevolgen voor de locatie van de taxistandplaats. Zo wordt de Stationsweg verbreed, het Stationsplein krijgt een nieuwe inrichting en er komen nieuwe sporen en nieuwe haltes. Hiervoor is de gemeente nu bezig met het stationsgebied aan te passen. Zo wordt er nu gewerkt tussen de Hoefkade en het Stationsplein, en de Zuylichemstraat. Ook worden fietspaden en rijbanen aangepast. Deze voorbereidende werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd.
Fase 1: Voorbereidende werkzaamheden - uitvoering mei 2014 - half oktober 2014
Fase 2: Herinrichting brede deel Stationsweg in twee fasen - uitvoering september 2014 - januari 2015. Eerst wordt de oneven zijde ingericht en hierna de even zijde van de straat.
Fase 3: Inrichting Stationsplein tussen het NS-spoor en de rijweg. Naar verwachting start de uitvoering in 2016.
De werkzaamheden in de omgeving van Hollands Spoor hebben tijdelijke en definitieve gevolgen voor de locatie van de taxistandplaatsen en de rijrichting. De plaats waar taxi’s stoppen verschuift de komende jaren meerdere keren.
De rijrichting in de Stationsweg wijzigt definitief. Er kan dan alleen vanaf de Hoefkade richting station Hollands Spoor, de Zuylichemstraat en het Rijswijkseplein worden gereden.
Vanaf september verschuift de taxistandplaats (16 taxi’s) van de schaduwkant (oneven zijde) naar de parkeerstrook aan de zonkant (even zijde).
Als de eerste helft van de Stationsweg gereed is, wordt deze in gebruik genomen en kunnen de taxi’s weer stoppen in dit deel. Hierna wordt er gewerkt aan de andere kant van de straat. De taxistandplaats komt dan in de parkeerstrook aan de linkerzijde van de Stationsweg.
Nadat het Stationsplein is verbouwd en de bouw tussen Holland Spoor en het Strijkijzer klaar is, wordt de oorspronkelijke taxistandplaats naast de ingang van het station weer in gebruik genomen.
Den Haag, 11 juni 2014
STH blijft ook de rest van dit jaar gewoon de cursus VWIG en de Mondelinge en schriftelijke toets HTx aanbieden.
Voor de cursus Levensreddend handelen kunt u zelf een opleider kiezen, mits deze voldoet aan de door STH gestelde eisen.
Er is weer een nieuwe datum voor de cursus VWIG op de site gezet (8 juli a.s.). Voor de Schriftelijke toets HTx zijn nog plekken beschikbaar op 25 juni a.s.
Er zal tzt ook een datum in juli voor het doen van de Schriftelijke toets HTx op de site beschikbaar komen. Let op ! Vanaf 1 juli gaan de kosten voor het doen van deze toets wel omhoog !
De Mondelinge toets HTx is voor de rest van de maand juni al helemaal volgeboekt. De eerste mogelijkheid is 2 juli a.s. Zoals eerder al bekend gemaakt, gaan de kosten van het doen van de toetsen per 1 juli omhoog. Dit heeft er mee te maken dat STH voorheen een subsidie had gekregen van de gemeente, waarmee bepaalde activiteiten betaald konden worden. STH moet echter financieel op eigen benen staan en zelf meer inkomsten genereren om de kosten te kunnen blijven betalen. Om die reden is STH genoodzaakt de kosten voor de toetsen te verhogen.
Overigens ontvangt het bestuur van STH geen enkele vergoeding vanuit (de opbrengsten van) STH.
Den Haag, 9 juni 2014
Bericht van KNV taxi:
KNV: faillissement BCT leverancier een ramp
Woensdag werd bekend dat Quipment, een van de drie overgebleven leveranciers van boordcomputers voor taxi’s (BCT's), failliet is. Het faillissement heeft enorme gevolgen voor de klanten, die door de overheid verplicht werden om het apparaat uiterlijk 1 juli van dit jaar ingebouwd en operationeel te hebben.
Kort geleden ontvingen de taxibedrijven nog een brief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, waarin zij werden aangemaand om de apparaten voor uiterlijk 1 juni te bestellen om zeker te zijn van subsidie. Veel bedrijven die de komende weken nog geleverd zouden krijgen, hebben al vooruitbetaald. Behalve de aanzienlijke financiële strop die vele taxiondernemers moeten vrezen, is het daarnaast de vraag of de bedrijven die de BCT van de failliete leverancier al hebben ingebouwd, voor 1 juli weer een beroep kunnen doen op software updates en ander onderhoud aan de wettelijk verplichte apparatuur.
KNV secretaris Hubert Andela spreekt van een ramp voor de betrokken taxiondernemers, zij ondervinden de problematische gevolgen van dit faillissement in hun dagelijkse bedrijfsvoering. Andela: “KNV is aan het inventariseren welke leden gedupeerd zijn en zet alles op alles om deze leden bij te staan.”
De boordcomputer moet de overheid (ILT en de Belastingdienst) meer inzicht verschaffen in de naleving van bijvoorbeeld rij en rusttijden van de taxichauffeurs en het juist registreren van alle ritten. Inmiddels zijn twee van de vier oorspronkelijke leveranciers nu failliet. En dat terwijl marktwerking voor de sector altijd een belangrijke voorwaarde was. KNV Taxi voorzitter Bertho Eckhardt drong meteen na het faillissement aan op een regeling van het ministerie van IenM om tenminste de subsidie voor de nu getroffen ondernemers veilig te stellen.
Meer informatie ook op de site van TaxiPro:
http://www.taxipro.nl/tag/bct/
Hieronder reactie van het ministerie:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/06/boordcomputer-taxi-quipment.html
Bijgevoegd brief van KNV taxi aan de curator van Quipment.
STH zal u via nieuwsberichten ook proberen op de hoogte houden van ontwikkelingen rondom het BCT dossier.
Den Haag, 9 juni 2014
Ook VTC heeft eind vorige week van de gemeente Den Haag een TTO vergunning gekregen.
Voor zover bekend zijn de TTO aanvragen van TCD en BTS nog in behandeling.
Den Haag, 5 juni 2014
Hofstad heeft vandaag van de gemeente zijn TTO vergunning gekregen.
Na TCH, HTMC, PDDA, Haagse City Tax en Taxicentrale Den Haag, is Hofstad de 6e taxiorganisatie die een Haagse TTO vergunning heeft gekregen.
Voor zover ons bekend, zijn van VTC, TCD en BTS de TTO aanvragen nog in behandeling bij de gemeente.
Den Haag, 4 juni 2014
Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar voor de cursus VWIG en de schriftelijke toets op 12 juni a.s.
Ook zijn nog plaatsen vrij voor het doen van de mondelinge toets op 25 juni a.s.
Wilt u een boeking doen ? Ga naar 'bestellen' op de site van STH !
Let op: de prijs voor de cursus VWIG is per 1 juni al verhoogd. De prijs voor de mondelinge en schriftelijke toets zal vanaf 1 juli a.s. ook omhoog gaan !
Den Haag, 30 mei 2014
STH heeft doorgekregen dat gister een chauffeur bij standplaats Westeinde beboet is. De chauffeur had geen HTx en is ook niet bij één van de TTO's aangesloten.
Verder graag uw aandacht voor het volgende:
- Er wordt door handhaving beboet als er een taxi onbeheerd op een taxistandplaats wordt achtergelaten. De standplaats is voor het aanbieden van werk, het is geen parkeerplek.
- We hebben gemerkt dat handhaving inmiddels ook de nodige boetes heeft opgelegd aan auto's met gele platen, die een taxistandplaats als parkeerplek gebruiken.
Den Haag, 29 mei 2014
Met het behalen van het HTx certificaat heeft u met goed gevolg twee toetsen en twee cursussen afgelegd.
Echter, bij het behouden van HTx hoort het naleven van het Normen- en waardenprotocol HTx.
Als HTx chauffeur heeft u bij de uitreiking van uw HTx certificaat dat Normen en waardenprotocol HTx ook meegekregen en er voor getekend.
Kijk anders nog eens onder ‘Normen en waarden’ op onze site: www.sthtx.nl.
Zoals u wellicht wel weet bestaat het bestuur van STH uit drie personen.
Amrit Ramdin, zelf taxichauffeur in Den Haag, is voorzitter van STH.
Het kan voorkomen dat u Amrit van tijd tot tijd in de stad en op standplaatsen tegenkomt.
Als hij gedragingen ziet die niet in lijn zijn met de HTx Normen en waarden, zal hij u daar op gaan aanspreken !
Den Haag, 28 mei 2014
Heeft u vragen aan STH, dan kunt u deze altijd via de mail stellen: info@sthtx.nl. We reageren dan per mail op uw vraag of nemen telefonisch contact met u op.
Wilt u liever iemand van STH persoonlijk spreken: kom dan naar één van onze wekelijkse HTx inloopspreekuren. Kijk onder 'nieuws- agenda', welke data en tijden u terecht kunt en waar u moet zijn. STH is op andere dagen of tijdstippen NIET geopend (tenzij u een afspraak heeft uiteraard). Wilt u op een andere datum of tijdstip iemand spreken van STH: stuur dan een mail naar: info@sthtx.nl
Heeft u alle vier de deelcertificaten in uw bezit (van de mondelinge toets, de schriftelijke toets, de cursus VWIG en de cursus Levensreddend handelen), stuur ons dan via de mail een kopie van deze deelcertificaten en een kopie van uw rijbewijs of paspoort/ID kaart: info@sthtx.nl. We nemen dan zsm contact met u op, wanneer we het HTx certificaat aan u kunnen uitreiken.
Den Haag, 27 mei 2014
Er zijn nog enkele plekken vrij voor het doen van de mondelinge toets HTx volgende week woensdag 4 juni.
Vol = vol. De daaropvolgende mogelijkheid om de mondelinge toets HTx te kunnen doen is 18 juni.
Ook is er een nieuwe datum voor de cursus VWIG beschikbaar (12 juni) en is er nog plaats voor het doen van de schriftelijke toets HTx (30 mei en 12 juni).
Wilt u een toets of cursus doen ? Ga dan naar 'bestellen'.
Let op ! De prijs voor het doen van de cursus VWIG is verhoogd. Vanaf 1 juli a.s. zullen de prijzen voor het doen van de mondelinge en schriftelijke toets HTx ook worden verhoogd !
Den Haag, 27 mei 2014
Gister rond het middaguur is de aftrapbijeenkomst van de nieuwe Haagse TTO taxiregels geweest, op standplaats CS.
Wethouder Peter Smit, van Verkeer en vervoer, van de gemeente Den Haag, heeft nagenoeg alle TTO's (die al vergunning hebben of die nog in aanvraag zijn) een bloemetje overhandigd. En hen daarbij bedankt voor alle inzet en veel succes gewenst. Voorzitter van STH, Amrit Ramdin, heeft benadrukt dat het succes van de nieuwe taxiregels alleen bereikt kan worden door goed toezicht vanuit de gemeente en een respectvolle samenwerking tussen branche en gemeente.
Op de site van Taxipro vindt u meer over de bijeenkomst: http://www.taxipro.nl/straattaxi/2014/05/26/vier-ttos-vergund-in-den-haag-vijf-nog-in-behandeling/
Ook het AD heeft er vandaag aandacht aan besteed: zie bijlage.
Den Haag, 23 mei 2014
Aanstaande maandag 26 mei, is om 12.30 uur een TTO openingsbijeenkomst op standplaats CS (inloop vanaf 12.00 uur).
Wethouder Smit van Verkeer van de gemeente Den Haag zal er bij aanwezig zijn.
We hebben alle besturen van de verschillende TTO's gevraagd om te komen en er in ieder geval voor te zorgen dat zij een taxi van hun TTO op de standplaats hebben staan.
Op die manier kan elke TTO zich ook even zichtbaar presenteren.
Vanuit STH zullen we zorgen voor koffie en thee. En we hebben verder de Haagse politieke partijen en diverse pers gevraagd te komen.
We sturen u dit bericht zodat ook u weet wat er gepland staat. Graag ook uw medewerking om eea ordelijk te laten verlopen maandag.
Den Haag, 22 mei 2014
Er zijn een paar plekjes extra vrij voor het doen van de mondelinge toets HTx volgende week woensdag 28 mei !
Interesse ? Stuur dan een mail naar: info@sthtx.nl. We nemen dan contact met u op.
Wie het eerst komt, is het eerst aan de beurt. En vol = vol !
Den Haag, 21 mei 2014
We hebben nog enkele plaatsen beschikbaar om de mondelinge toets HTx te doen op woensdag 4 juni a.s.
Ook is er nog plaats voor het doen van de schriftelijke toets HTx volgende week vrijdag 30 mei.
Voor de cursus VWIG komt binnenkort een nieuwe datum via de site beschikbaar.
Den Haag, 19 mei 2014
Er zijn nog enkele plekken vrij voor de cursus VWIG voor 26 mei a.s. om 18.00 uur !
Wees er snel bij, want vol = vol.
Vanaf 1 juni a.s. gaat de prijs van de cursus omhoog. STH zal de cursus dan al door laten gaan bij een minimum aantal van 6 deelnemers. Bij te weinig aanmeldingen gaat een cursus niet door en wordt u op de wachtlijst geplaatst. Om uit de kosten te komen, zal de prijs voor de cursus VWIG omhoog moeten, naar minimaal 87,50 euro (excl BTW) per persoon !
Als u echter een groepsboeking doet voor de cursus VWIG voor 12 personen of meer dan blijft de prijs 45 euro (excl BTW) per persoon. Wilt u een groepsboeking doen, neem dan contact op met STH via: info@sthtx.nl.
Den Haag, 16 mei 2014
Zojuist kregen wij van de gemeente het bericht door dat HTMC vandaag de TTO vergunning heeft gekregen.
Daarmee komt het aantal organisaties met een TTO vergunning uit op 5.
Van de volgende organisaties is de TTO aanvraag nog in behandeling : Hofstad, VTC, TCD en BTS.
Den Haag, 16 mei 2014
Eerder stuurden we u een bericht waarin we aangaven dat wat de gemeente betreft de overgangsperiode, die vanaf 1 mei gold voor HTx chauffeurs, vanaf 15 mei jl. is afgelopen.
We merken dat er nu vragen zijn over wat een TTO aansluiting is en wat niet.
Graag verwijzen we u nog even naar de eerdere berichtgeving hierover (zie bijlage).
Een TTO aansluiting wil zeggen: aangesloten zijn bij een TTO die al een TTO vergunning heeft gekregen OF aangesloten zijn bij een TTO die op tijd een TTO aanvraag bij de gemeente heeft ingediend (en waarvan de aanvraag mogelijk nog steeds in behandeling is bij de gemeente).
Den Haag, 15 mei 2014
Zojuist ontving STH het bericht dat Taxicentrale Den Haag vandaag als 4e organisatie een TTO vergunning heeft gekregen van de gemeente.
De overige TTO aanvragen van VTC, TCD, Hofstad, HTMC en BTS zijn nog in behandeling.
Den Haag, 14 mei 2014
Als u de mondelinge toets HTx nog moet doen, kunt u deze vanaf heden ook weer via de site boeken.
De eerste mogelijkheid om deze toets te doen is woensdag 4 juni a.s.
Voor die tijd is er helaas geen plek meer en zijn alle mondelinge toetsen volgeboekt.
Mocht u de mondelinge toets dus nog willen/moeten doen, dan hoeft u geen mail meer naar ons te sturen, maar kunt u zelf een boeking doen via de site van STH.
Log in met uw mailadres en wachtwoord (als u zich heeft aangemeld bij STH via het aanmeldformulier) en ga naar 'bestellen'.
Den Haag, 13 mei 2014
De gemeente heeft een coulance periode tot 15 mei a.s. voor die HTx chauffeurs die nog geen TTO aansluiting hebben.
Vanaf 15 mei a.s. mogen dus alleen HTx chauffeurs die zijn aangesloten bij een TTO van de standplaatsen gebruik maken (muv wijk Leidschenveen-Ypenburg).
Mocht u nog geen TTO aansluiting hebben, zorg er dan voor dat u dit op tijd alsnog hebt geregeld !
Den Haag, 11 mei 2014
Er staan weer nieuwe data op de site voor het doen van de schriftelijke toets HTx en de cursus VWIG !!
Ga naar 'bestellen'. Klik 'login' en log in met uw emailadres en wachtwoord, u kunt de toets en/of cursus dan bestellen en boeken.
Bent u nog niet in het systeem van STH geregistreerd ? Ga dan eerst naar 'aanmeldformulier'.
Als u een toets of cursus heeft geboekt ontvangt u ongeveer een week van tevoren via de mail een definitieve bevestiging van STH.
Den Haag, 10 mei 2014
Sinds 1 mei jl. zijn de nieuwe taxiregels ingegaan in Den Haag.
De handhaving van de gemeente is op straat actief om toe te zien op de naleving ervan.
Maar waar kunnen chauffeurs terecht als zij taxi's zien op standplaatsen die geen HTx hebben, of als ze iets anders willen melden en de handhavers zijn niet in de buurt ?
U kunt dan terecht bij de gemeente of bij STH: stuur een mail naar duurzaamheidenleefomgeving@denhaag.nl of naar info@sthtx.nl
Meldingen over niet-HTx chauffeurs zetten we door naar de gemeente en de handhavers. Meldingen over HTx chauffeurs neemt STH zelf in behandeling.
Den Haag, 9 mei 2014
Eerder deze week hebben we vanuit STH het 500ste HTx certificaat uitgereikt !
Ook vandaag zijn weer HTx certificaten uitgereikt aan chauffeurs die alles hebben afgerond.
Het aantal HTx chauffeurs is na vandaag uitgekomen op 550.
Het afnemen van mondelinge en schriftelijke toetsen HTx gaat de komende weken gewoon door.
Net als de cusus Veiligheid, weerbaarheid, integriteit en gastheerschap (VWIG).
Ga naar 'bestellen' voor meer informatie over beschikbare data en tijden.
Den Haag, 7 mei 2014
Eerder stuurden we u een bericht over wat er wel en niet mag vanaf 1 mei jl.
De afgelopen dagen is de gemeentelijke handhaving ook al aan de slag geweest om toe te zien op naleving van de regels.
Dit toezicht gaat vanaf heden intensiever worden !
Dat houdt in dat chauffeurs die GEEN HTx certificaat hebben of (nog) niet de VIER deelcertificaten hebben, maar toch taxivervoer proberen aan te bieden via de standplaatsen, een procesverbaal kunnen krijgen.
De boete die u daarmee riskeert bedraag 360 euro! En houd er rekening mee dat de gemeente u ook kan wegslepen als u niet wilt vertrekken.
Den Haag, 7 mei 2014
Ook de komende twee dagen staan er de hele dag extra verkeersregelaars bij de pollers op de standplaatsen CS, Buitenhof en Scheveningen.
Zij kunnen u helpen als er problemen zijn om met uw pas op de standplaats te komen. Let op ! Alleen als u de VIER deelcertificaten HTx of het HTx certificaat heeft mag u deze standplaatsen op !
Oproep van de gemeente is: probeer de komende dagen een keer langs een standplaats met een poller te gaan, om te zien of uw pollerpas werkt. De verkeersregelaars kunnen u daarbij helpen.
Den Haag, 2 mei 2014
Vanaf 1 mei jl. worden alle mondelinge en schriftelijke toetsen voor HTx, net als de cursus VWIG, steeds gegeven bij KNV taxi, Spui 188 in Den Haag.
Parkeren kunt u (voor eigen rekening) in de Stadhuis of Spui center garage.
Voorheen werden de toetsen elders afgenomen, maar dit is niet langer het geval.
Wij verzoeken u verder vriendelijk al uw vragen of opmerkingen te mailen naar info@sthtx.nl. We komen daar dan zsm op terug bij u en nemen eventueel telefonisch contact met u op.
Houd verder de 'agenda' onder 'nieuws' goed in de gaten op de site van STH.
STH zal met het wekelijkse HTx inloopspreekuur voor chauffeurs ook in mei door blijven gaan !
Heeft u bijvoorbeeld een vraag, wilt u iets bestellen of lukt het niet om u aan te melden op de site, kom dan eens langs tijdens het HTx inloopspreekuur !
U bent van harte welkom, de koffie staat klaar.
Den Haag, 1 mei 2014
De gemeente heeft aan de voorkant van standplaats CS op het wegdek een extra wit kruis geplaatst.
Dit is de afgelopen dagen nodig gebleken. Ga niet op dit witte kruis staan !
Als er namelijk een taxi op staat, werken de pollers aan voor- en/of achterzijde van de standplaats namelijk niet goed !
Den Haag, 2 mei 2014
Vandaag en ook dinsdag a.s. staan er de hele dag extra verkeersregelaars bij de pollers op de standplaatsen.
Zij kunnen u helpen als er problemen zijn om met uw pas om op de standplaats te komen. Let op ! Alleen als u de vier deelcertificaten HTx of het HTx certificaat heeft kunt u de standplaatsen op.
De verkeersregelaars staan er 's avonds en in het weekend niet !
Oproep van de gemeente is: probeer vandaag zoveel mogelijk een keer langs een standplaats met een poller te gaan, om te zien of uw pollerpas werkt.
Tot slot: de gemeente is maandag 5 mei a.s. gesloten.
Den Haag, 1 mei 2014
We hebben nog eens navraag gedaan bij de gemeente of een chauffeur die wel alle VIER de deelcertificaten HTx heeft gehaald, maar het HTx certificaat zelf nog moet krijgen, nu wel of niet straattaxi vervoer mag doen.
Het antwoord daarop is JA !!
Vanuit STH proberen we ZSM alle HTx certificaten op orde te krijgen en aan de chauffeurs uit te reiken die de VIER deelcertificaten HTx hebben ingeleverd.
Maar dat kan 1 of 2 dagen duren. In de tussentijd kunt u WEL gewoon rijden, maar zorg er dan voor dat u de VIER deelcertificaten in de auto heeft !
Mocht de handhaving er dan naar vragen dan kunt u dat laten zien.
Heeft u het HTx certificaat al, houd dat (origineel) de eerste weken dan ook nog even in de auto, zeker zolang u nog geen Groengele pas heeft gekregen via uw TTO.
Den Haag, 30 april 2014
Na Taxi Centrale Haaglanden (TCH), die als eerste uit handen van wethouder Smit een TTO vergunning kreeg van de gemeente, hebben nu ook de Haagsche City Tax en PDDA van de gemeente een TTO vergunning gekregen.
Van Hofstad, HTMC, TCD, Taxicentrale Den Haag, BTS en VTC zijn de aanvragen voor een TTO vergunning nog in behandeling.
Den Haag, 29 april 2014
Vanaf 1 mei a.s. blijft het mogelijk de cursus VWIG te boeken en te bestellen via de site van STH.
Ga naar ´bestellen´ voor beschikbare data en tijdstippen.
LET OP: voor de cursussen in de maand mei blijft het minimaal aantal kandidaten dat de cursus wil doen op 12 staan.
Bij onvoldoende aanmeldingen behoudt STH zich het recht voor de cursus te verplaatsen naar een andere datum of samen te voegen met een andere datum.
De kosten voor de cursus zijn in de maand mei : 45 euro (excl BTW) per persoon !
Vanaf 1 juni a.s. zal de cursus ook gewoon gegeven worden. Echter, STH zal de cursus dan al door laten gaan bij een minimum aantal van 6 deelnemers.
Om uit de kosten te komen, zal de prijs voor de cursus VWIG dan wel omhoog moeten, naar 87,50 euro (excl BTW) per persoon !
Als u echter een groepsboeking doet voor de cursus VWIG voor 12 personen of meer dan blijft de prijs 45 euro (excl BTW) per persoon. Wilt u een groepsboeking doen, neem dan contact op met STH via: info@sthtx.nl.
Den Haag, 29 april 2014
Vanaf 1 mei a.s. gaat het afnemen van de mondelinge HTx toets gewoon door.
Momenteel zijn al veel chauffeurs, die zich hadden aangemeld voor de wachtlijst, ingepland.
Mocht u zich nog niet hebben aangemeld, maar de mondelinge HTx toets wel moeten doen, stuur dan een email naar info@sthtx.nl
Vanaf 1 mei a.s. heeft STH een nieuwe toetsorganisatie in de arm genomen, die de examinatoren regelt die de toetsen afnemen.
Het zwaartepunt bij de mondelinge toets is de stads- en stratenkennis van Den Haag. In een 1 op 1 gesprek tussen u en de examinator (dat ong. 40 min zal duren) zult u onder andere bevraagd worden over de stad Den Haag, de wijken en haar bezienswaardigheden, routes van/naar een bepaald adres of locatie, maar ook adressen van hotels, ambassades, begraafplaatsen, ziekenhuizen en stations kunnen gevraagd worden.
Bereid u goed voor op de toets ! Pak desnoods de kaart van Den Haag er bij en gebruik ook de informatie die in het HTx werkboek terug te vinden is.
|