POSTBUS 19365|2500 CJ DEN HAAG |INFO@STHTX.NL

Nieuws

Laatste nieuws inzake nieuwe tarieven

Wat zijn de nieuwe tarieven ?
Met ingang van 1 april 2012 moeten de volgende tarieven (maximaal) gebruikt worden:

Taxitarief
Opstaptarief: 2,66
Km-tarief: 1,95
Minuut-tarief: 0,32

Bustarief (geldig voor voertuigen ingericht voor 5 t/m 8 personen)
Opstaptarief: 5,40
Km-tarief: 2,46
Minuut-tarief: 0,37

De ritprijs bestaat dus uit een opstaptarief, waarna bij start van de rit zowel het km-tarief als het tijd-tarief direct gaan lopen. In de oude structuur zit bij het opstaptarief de eerste twee kms. Dat is straks niet meer zo. Daartegenover staat dat vanaf aanvang rit de factor tijd meeloopt en niet pas gaat lopen als de taxi onder een bepaalde snelheid rijdt.

Wanneer gaat de nieuwe tariefstructuur in ?
De nieuwe tariefstructuur mag vanaf oktober 2011 gebruikt gaan worden. Er geldt een overgangstermijn tot 1 april 2012 . Dus vanaf die datum moeten alle taxameters omgezet zijn naar de nieuwe tariefstructuur.

Hoe zit het met het maken van een vaste prijsafspraak ?
Dat mag, ook als de vaste prijs hoger uitvalt dan de ritprijs volgens de meter. Echter, het mag alleen als voorafgaand aan de rit deze vaste prijsafspraak is gemaakt en de reiziger er dus bewust zelf voor heeft gekozen.

Mogen er voor aanvullende diensten aparte tarieven in rekening gebracht worden ?
Ja dat mag. Er is geen duidelijke lijst voor handen waarop staat wat aanvullende diensten precies zijn en wat dan redelijke tarieven zijn. Dat is aan de ondernemer en zijn klant verder.
Wel moet het gaan over diensten die een relatie hebben met de uitgevoerde taxirit.

Hoe zit het met wachten voorafgaand aan de rit ?
Het huidige wachttarief, dat bij wachten voorafgaand aan de rit gebruikt wordt, blijft gelden. Met andere woorden als er voorafgaand aan de rit een half uur gewacht moet worden, kan daar een bedrag voor in rekening gebracht worden (36,60 per uur). Hiervoor geldt ook dat de reiziger vooraf, bij het bestellen van de rit, moet hebben ingestemd.

Hoe zit het met die printer ?
Om de nieuwe tarieven te mogen voeren, moet een taxi wel een printer aan boord hebben. De reiziger moet namelijk na afloop van de rit een geprinte bon kunnen krijgen waar hij de informatie over onder andere de ritprijs op terug kan vinden. Dit was een belangrijke voorwaarde voor de reizigersorganisaties en de politiek om berhaupt over te willen gaan naar de nieuwe tariefstructuur. De minister heeft verder gesteld dat de reiziger altijd een bon uitgereikt moet krijgen. KNV taxi had ingezet dat de klant gevraagd moet worden of deze een bon wil hebben. Dat voorkomt nodeloos geprint. De minister wilde daar echter niet aan.


Wat moet er op de bon geprint worden ?
Op de bon moeten de volgende gegevens minimaal terugkomen:
- gehanteerde tarieven (opstaptarief, tijdtarief en kilometertarief)
- gereden afstand in km met n cijfer achter de komma
- begin- en eindtijdstip (in uren en minuten) en datum aanvang van de rit
- totaalprijs
- P-nummer van ondernemer
- kenteken voertuig
- NAW gegevens en telefoonnummer vervoerder (en indien elders klacht ingediend moet worden, gegevens daarvan) NB: voor centrales/samenwerkende ondernemers geldt dat het adres en telefoonnummer daarvan op de bon geprint mag worden in plaats van priv gegevens van de individuele ondernemer
- naam landelijk klachtenmeldpunt met bijbehorend telefoonnummer en website

Als er een vast tarief voor de rit is afgesproken, dan moet die vaste prijs op de bon komen.

Uit overleg met de taxameterleveranciers is gebleken dat niet alles technisch mogelijk is op dit moment. Zo is het in geval van meerdere opstapadressen (deeltaxisysteem), het wachttarief voorafgaand aan de rit of het gebruik van toeslagen niet altijd mogelijk dat deze informatie automatisch via de taxameter op de bon terecht gaat komen. In dat geval mag deze informatie ook met de hand op de bon of op een aparte bon geschreven worden.

Hoe zit het met de kosten van de aanpassingen ?
Het aanpassen van de taxameter en het investeren in eventueel een printer is voor rekening van de ondernemer. Er komt geen tegemoetkomingregeling vanuit de overheid voor.

Mag het bustarief gebruikt worden ook als in een busje maar n reiziger plaatsneemt ?
Onder de huidige km-tariefstructuur mag dat. En ook met de nieuwe tariefstructuur mag dat nog tijdelijk. Met ingang van 1 juli 2012 mag het bustarief alleen gebruikt worden als er 5 passagiers of meer vervoerd worden.

Als een rolstoelbus gevraagd wordt, waar alleen n reiziger in een rolstoel in plaatsneemt, welk tarief geldt dan ?
Op dit moment mag het bustarief dan in rekening gebracht worden. Vanaf 1 juli 2012 mag dat niet meer. Maar er mag wel bijvoorbeeld een toeslag gerekend worden op het vervoer van een rolstoel in een rolstoelbus.

Hoe wordt de klant over de nieuwe tarieven genformeerd ?
Het ministerie gaat geen grootschalige campagne richting reizigers doen. Wel is een persbericht uit gegaan en zullen de media er nog wel aandacht aan besteden. Daarnaast moet de tariefkaart aangepast worden, die elke taxi zichtbaar voor de reiziger moet voeren.
Ook downloaden via de site van de inspectie van een model tariefkaart is mogelijk via http://www.ilent.nl/Images/Modeltariefkaart%20II_tcm334-320294.pdf
Tot slotte is er een informatiekaart gemaakt die taxiondernemers bij het bestellen van nieuwe tarievenkaarten (via www.rbgt.nl) kosteloos toegestuurd krijgen. Die informatiekaart kan de taxiondernemer gebruiken indien reizigers vragen hebben over de nieuwe tarieven.
Uw winkelmandje (0)
Bekijk uw winkelmandje