| |
 |
 |
In het voorgaande nieuwsitem is een uitnodiging verstuurd aan de afgevaardigden van de centrales en de trouwe bezoekers van de comitevergaderingen voor een vergadering op 8 februari 2012.
Hierin is het tijdstip van aanvang niet vermeld.
Zoals gebruikelijk is de inloop vanaf 19:45 uur en begint de vergadering om 20:00 uur - 22:00 uur.
Hieronder vindt u het verslag van de vergadering van 7 september 2011.
Verslag van de vergadering van woensdag 7 september 2011
Aanwezig zijn:
STH voorzitter: Tilly Zwartepoorte TCT:
HTMC: Marco Kaffa TCD:
HTMC: Dineke de Roode
MTCH: Riek Biever
MTCH: Jaap Biever
TCH: Ron van der Wijst
TCH: Ramon Berloth
HTOC: Amrit Ramdin
ETMC: Mesut Kandemir
OMTC: Shatish Ori
HTC: Erwin Krishnasing
Randstad: R.A. Kltzow
Randstad: D.K.S. Monorath
TAP: Raymond Zuidwijk (secretaris STH)
Hofstad: Leo van den Berg (penningmeester STH)
PDDA: Erik Camerlink (STH adviseur)
1) Opening:
STH voorzitter Tilly opent de vergadering met een welkom aan de aanwezigen en de vraag of er nog vragen of aanvullingen zijn op de agenda.
Dineke wil dat voortaan ingekomen stukken als vast punt aan de agenda wordt toegevoegd.
2) Verslag vorige vergadering
Het jaarverslag 2010 staat nog niet op de website.
Actiepunt; we zullen het apart aan de vertegenwoordigers mailen.
Bijdrage per auto, is ingezonden stuk van Dineke.
Tilly; nadat de subsidie verbruikt is (eind 2012) zal STH de werkelijke kosten moeten omslaan per auto. Met elkaar bepalen we wat de werkelijke kosten zullen worden.
Actiepunt; De begroting van 2012 wordt rondgemaild.
Vraag over de contributie per voertuig, wie registreert en wie bepaalt?
Antw; de bijdrage loopt via de TTO, dus de TTO regelt dat.
De mogelijkheid is nog open of we de bijdrage vasthouden per auto of dat we dit koppelen aan een staffel.
Actiepunt; Opzoeken wie de bijdrage voor 2010 betaald hebben.
Het verslag wordt vastgesteld.
3) Mededelingen \ ingekomen stukken
-Het bestuur is een nacht met de politie meegereden om het verhaal eens van de kant van de agent te kunnen bekijken.
Chauffeurs werden die nacht aangesproken op hun gedrag, er is niet bekeurd.
Wat opviel was de verbale agressie waarmee chauffeurs reageerden op de inschikkelijke en vriendelijke toon waarmee ze werden tegemoet getreden. Luisteren is een belangrijk onderdeel van goede uitvoering van taxiwerk. Wij zouden moeten weten dat er met honing meer te winnen is dan met azijn.
Voor het grote standplaats probleem in het centrum wil de politie best met ons meedenken.
De politie ziet mogelijkheden om standplaats in te nemen bij het Plein en op het Spui, dat zal STH bij de gemeente moeten bepleiten.
Greencabs mogen overigens ook niet op deze plaatsen in het centrum staan.
Jaap; bespreekt de onvrede over de standplaats die in de Rijnstraat wordt ingenomen.
Antw; het is broodroof, maar niet illegaal en nu tot de art. 82b situatie nog niet handhaafbaar.
Ron; STH is niet duidelijk in de berichtgeving, dat maakt het verwarrend voor de vertegenwoordigers om de lijn te blijven volgen en verder moet het bestuur zijn eigen problemen oplossen.
Zoals over de herkenbaarheid van de daklichten door kleuren en nummers, het plan was helder en werkbaar, nu is er niet voldoende duidelijkheid meer.
De neiging is om nu even af te wachten totdat die duidelijkheid er wel is en dan handelen.
De gemeente wordt nu door de HTMC onder druk gezet om op 13/9 duidelijkheid te geven, anders is het gedoemd te mislukken.
Actiepunt; de brief van STH aan de gemeente ook rondmailen naar het comit.
De cursussen en toetsen worden besproken voor het gem. overleg op 13/9.
Handhaving is noodzakelijk om de markt te ordenen.
STH moet zich hard maken om het centrum en alle art. 82b gebieden tot keurmerk taxi gebied te maken.
4) Website
Vanaf vandaag werkt de betaling via IDeal.
Cursisten (chauffeurs) kunnen zich nu inschrijven voor de cursussen en betalen via de site.
Actiepunt; Naar de webbouwer gaat de ingebrekestelling de deur uit.
Ze krijgen een paar dagen de tijd om alles te regelen.
5) HTx cursussen
Het meeste is al besproken in dit overleg, van belang is dat het comit wil dat elke kandidaat voortaan eerst het mondeling succesvol heeft afgerond, vervolgens het schriftelijk en pas daarna de aanwezigheid trainingen volgt.
De mondelinge toets is flink aangescherpt op alle kerncompetenties.
6) TTO verordening
De ambtelijke G4 spreekt hierover.
Adam neemt het voortouw en is zeer gedetailleerd.
Den Haag heeft uitgesproken beperktere voorwaarden te willen met daarin;
 STH, verplichte registratie
 Klachtenregistratie en afhandeling
 Deugdelijk sanctionering beleid
 Omvang, min. 25
 Daklicht registratie
7) Gemeentelijk overleg
Op 13/9 vind er een breed overleg plaats, waarbij KNV en Rotterdam ook zullen aansluiten om hun expertise te delen.
De verankering van STH in de verordening is van groot belang.
Marco; wat wordt de insteek van STH over de TTO verordening
Antw; dat bepaalt het comite
 Comite wil;
o art. 82b-gebieden (standplaatsen + centrum)
o onderscheidend zijn o.a. d.m.v. daklichten
o deugdelijke klachtenregeling
o bindende sanctionering regeling
o omvang (=25 taxis)
o verplichte STH aansluiting
o alleen keurmerk chauffeurs mogen laden in het art.82b gebied
o Art. 82b gebied zo groot mogelijk uitbreiden, liefst tot de stadsgrenzen
o is capaciteitsbeperking te realiseren?
o Vrij gebruik bus- en trambanen
8) Bestuursverkiezingen
22 oktober start het schema van aftreden van het STH bestuur.
In het statuut staat wie korter zit dan twee jaar (in de tussentijd ingetreden) kan die periode verwaarlozen en dus een nieuwe termijn (3 jaar) aanblijven zonder dat daar verkiezingen voor nodig zijn. Dit betekent dat er volgens de statuten op dit moment gn voorzittersvacature is. Wl is er een vacature in het bestuur, dat moet bestaan uit drie leden plus het toeziend lid voorgedragen door de gemeente Den Haag, dus vier totaal.
Tilly vraagt wie van de aanwezigen belangstelling heeft voor deze functie.
Vraag; is er een functie omschrijving of voorwaarden?
Antw; de functies met bijbehorende taken van voorzitter, penningmeester en secretaris staan in de statuten en het huishoudelijk reglement omschreven. Voor bestuursleden geldt dat zij deel moeten nemen aan vergaderingen (bestuur minimaal 4 keer per jaar; in de praktijk vaker). Uiteraard neemt bestuur ook deel aan de vergaderingen gezamenlijk met het comit; volgens de statuten is dat minimaal n keer per jaar, maar ook hiervoor geldt dat dit in de praktijk vaker gebeurt. Elke bestuurder is tegenover de stichting verplicht de hem opgedragen taak naar behoren te vervullen.
NB: De bestuurders worden benoemd door het comit van afgevaardigden. Kandidaatstelling gebeurt op voordracht van het bestuur of door tenminste de helft van de comitleden.
Functie comit: het comit van afgevaardigden heeft als doel (al dan niet op verzoek van het bestuur) bindend advies en bindende aanbevelingen aan het bestuur te geven. Het bestuur voert uit en is verantwoording over de uitvoering verschuldigd aan het comit. Toegang tot de vergadering van het comit van afgevaardigden heeft n vertegenwoordiger van iedere door het bestuur toegelaten organisatie (TTO) en heeft n stem.
NB: Op dit moment is de toegang tot de comitvergadering ruimer en informeler; zodra er sprake is van de nieuwe regelgeving moeten we op dit punt mogelijk andere afspraken maken.
9) Rondvraag
Erik; vraagt of het bestuur opnieuw een werkgroep stratenkennis wil installeren om de vragen te verbeteren en te zorgen voor uitbreiding met nieuwe vragen.
Antw; Tilly vraagt wie er in die werkgroep plaats wil nemen. De reactie is afwachtend. Ze vraagt of de oude werkgroep opnieuw in werking kan gaan.
Deze groep was al niet erg groot, en zonder Frans Krul en Dewradj Ori blijven alleen Jaap Biever en Erik over. Uitbreiding is noodzakelijk om de kwaliteit van de werkgroep op het gewenste niveau te krijgen.
Riek; op borden bij CS en HS staat dat de aanslag 7,50 is. Dit geeft verwarring en wantrouwen bij de reizigers \ klanten omdat veel ondernemers 7,80 of andere aanslagen hebben.
Antw; De teksten op deze borden moeten z.s.m. worden aangepast. Actiepunt!
Waar blijven de borden met de verwijzingen naar de standplaats, de zichtbaarheid wordt er alleen maar slechter op. Actiepunt?
Antw; we zijn er direct achteraan gegaan en hebben met de betreffende ambtenaren op c.s. rondgelopen om de situatie ter plaatse te bespreken. Ondanks beloften is er niets gebeurd.
Alleen het stopverbod in de Rijnstraat is omgezet in een parkeerverbod
De jongens die nu HTx behaald hebben zien er niets van. In de media wordt er smalend over gedaan.
Antw; formeel kan er pas iets gemerkt worden aan voordelen als na invoering van de wet en uitvoering door de gemeente zaken op straat gaan veranderen. Misschien kan er alvast iets anders voor deze chauffeurs gedaan worden. Tilly stelt een HTx badge voor, maar dat wordt direct verworpen. Stickers en dat soort zaken op de auto of de chauffeur is niet wenselijk.
Actiepunt(?); Misschien een sticker op het daklicht, dat kan nu alvast het onderscheid aangeven.
Amrit; zet de keurmerk chauffeurs in elk geval op de site
Antw (actiepunt); dit zal z.s.m. gebeuren.
Suresh; vraag over de krantenberichten waarin gezegd wordt dat de vergunningen worden vrijgegeven.
Antw; dit wordt niet nu maar later ingevoerd.
Ook misleidende berichten vanuit KIWA zijn zeer ongewenst en verwarrend, dit komt mede doordat zij hun commercieel belang teveel vermengen.
Ramon; alles voor 13\9 delen via de mail. Actiepunt
Erwin; is het al geregeld dat standplaats Grote Markt herkenbaar is als taxistandplaats?
Antw; Nee, er wordt aan gewerkt. Actiepunt
Mesut; het zero tolerance beleid van de politie is besproken, wat is eruit gekomen toen Raymond is meegereden?
Antw; een aantal chauffeurs weet heel goed dat ze zelf ook fout zitten, er zijn geen bonnen uitgeschreven, er moeten standplaatsen bij komen om de zaken weer redelijk te reguleren en dat moet STH met de gemeente gaan regelen. Actiepunt
Mesut stelt voor om de zaak eens om te draaien en een keer een nacht de politie met een gewone chauffeur mee te laten rijden om het eens vanuit dat standpunt te kunnen waarnemen en beoordelen.
Leo; We moeten morgen nog een (gratis) gastvrijheid training vullen.
Wie helpt op zon korte termijn?
Marco; de nieuwsbrieven mogen voortaan wat informatiever en functioneler.
Tilly; af en toe zelf wat copy inleveren voor de nieuwsbrief helpt mee een meer gebalanceerde weergave vanuit de branche te geven.
7) Datum volgend overleg.
Het volgend overleg staat gepland op woensdag 16 november a.s.
8) Sluiting
Tilly bedankt de aanwezigen en sluit de vergadering.
|
 |
|
 |
|