POSTBUS 19365|2500 CJ DEN HAAG |INFO@STHTX.NL

Nieuws

Wat houd de nieuwe taxiwet nu eigenlijk in...

Beste mensen,



Eerder mailden we u dat de Tweede Kamer de nieuwe taxiwet heeft aangenomen.



Maar wat regelt die nieuwe taxiwet nu precies en hoe gaat het nu verder ?



Inhoud nieuwe taxiwet

Belangrijkste is dat de nieuwe taxiwet gemeentes meer bevoegdheden geeft om kwaliteitseisen te stellen in de opstapmarkt (als zich problemen voor doen).

Met opstapmarkt wordt bedoeld: taxiwerk vanaf standplaatsen en het oppikken van klanten die op straat een taxi aanhouden.

Belwerk en contractvervoer worden er dus niet door geraakt.

Het is overigens geen verplichting, een gemeente kan/mag het doen, maar hoeft dat niet.



De wet geeft alle gemeentes in Nederland de mogelijkheid om eisen te stellen aan:

* herkenbaarheid voertuig (bijvoorbeeld het voeren van een bepaald daklicht)

* chauffeur (denk aan aanvullende vakbekwaamheidseisen als een lokale stratenkennistoets)

* indienen en afhandelen van klachten

* vervoerplicht vanaf bepaalde standplaatsen (tegengaan weigeren van korte ritten)



Daarnaast wijst de minister Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Haarlemmermeer, Eindhoven en Enschede aan als gemeentes die een aanvullende maatregel kunnen/mogen invoeren: de verplichte groepsvorming. Voor zover het nu lijkt zullen in ieder geval Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Haarlemmermeer (Schiphol) daar gebruik van gaan maken. Mocht na een evaluatie blijken dat het instrument goed werkt, dan kan de minister besluiten meer gemeentes aan te wijzen.



Groepsvorming

Als een gemeente de groepsvorming gaat toepassen, betekent dat het volgende:

* de gemeente bepaalt de minimale groepsgrootte (dat kan bijvoorbeeld 5, 10, 25 of 50 voertuigen zijn, met bijv. minimaal resp. 10, 20, 50 en 100 chauffeurs).

Dat betekent dat een bedrijf met bijvoorbeeld 25 overtuigen al een groep is, of een bestaande centrale met genoeg aangesloten chauffeurs ook.

Het betekent dat een losse zzp'er die nu nergens bij is aangesloten, zich bij een bestaande groep moet gaan aansluiten, of andere ondernemers moet zoeken om een nieuwe groep op te richten.

* de groep moet een organisatorisch verband zijn en dus een bepaalde juridische structuur met haar aangesloten leden aangaan

* de groep en haar aangeslotenen krijgen te maken met regels tav gedrag van chauffeurs, herkenbaarheid van de voertuigen en de afhandeling van klachten

* de groep moet toezien op naleving van de regels en bij overtreding bepaalde (sancties) maatregelen treffen

* de groep zal aan de hand van inspectie rapporten moeten aantonen dat zij zich aan de regels houdt en ze zal van tijd tot tijd bepaalde informatie aan de gemeente moeten kunnen laten zien

* de gemeente geeft de groep en haar aangeslotenen een vergunning om lokaal op de opstapmarkt te kunnen werken. Voldoet de groep aan de eisen, dan zal zij de vergunning krijgen, voldoet de groep er niet aan, of voldoet een chauffeur niet aan de regels en treedt de groep daar zelf niet tegen op, dan kan de gemeente de lokale vergunning intrekken.



Overige wijzigingen

De nieuwe wet regelt dat de minister de mogelijkheid heeft om twee vrijstellingen te verlenen:

* vrijstelling van de verplichting om het vergunningsbewijs zichtbaar in het voertuig te hebben

* vrijstelling van de vakbekwaamheid van de taxiondernemer



De mogelijkheid van vrijstelling vakbekwaamheid van de chauffeur (de verplichte landelijke examens bij het CCV) is vorig jaar al geregeld in het Besluit Personenvervoer 2000. De vrijstelling wordt echter pas daadwerkelijk verleend aan loondienstchauffeurs als sociale partners een goede opleidingsafspraak maken in de CAO taxivervoer. De onderhandelingen daarover lopen op dit moment nog.



Nav het kamerdebat is in de wet opgenomen dat de minister regels kan stellen aan het elektronisch betalen in de taxi. Dit is echter nog niet nader ingevuld.

Zoals u weet is er wel een aantal pilots gedraaid met betaling via een (OV) chipcard in de taxi, maar de verdere uitwerking daarvan is nog niet afgerond. KNV taxi overlegt samen met CTS over dit onderwerp met TLS, het verwerkingsbedrijf van OV-chipkaartttransacties.



Vervolg procedure

Hoe nu verder ?



De Tweede Kamer heeft de wet aangenomen. Nu gaat deze langs de Eerste Kamer. De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel inmiddels snel geagendeerd voor een eerste bespreking op 10 mei a.s. Dan wordt duidelijk of de wet ook snel door de Eerste Kamer aangenomen kan worden. Vanuit KNV Taxi dringen we daar wel op aan bij de Eerste Kamer.



Het verder traject is dan:

* Publicatie van de wet in het Staatsblad

* Het nemen van een zgn Koninklijk besluit waarmee de wet ook daadwerkelijk op datum X (1 oktober 2011 of januari 2012 wellicht?) in werking zal treden

* Vermoedelijk zal op datzelfde moment een aantal regelingen van kracht worden (denk aan de ministerile regeling met de 7 gemeentes die met groepsvorming mogen werken, maar ook de vrijstelling vakbekwaamheid taxiondernemer)

* Daarna kunnen gemeentes in hun gemeentelijke verordeningen gaan bepalen welke aanvullende regels gaan gelden in hun opstapmarkt (dat loopt dan via trajecten van B&W en de gemeenteraad)



Mocht u nog vragen of opmerkingen dan horen we dat graag van u.



We houden u op de hoogte bij de verdere ontwikkelingen !

(Bron: KNV)

Uw winkelmandje (0)
Bekijk uw winkelmandje